Bouwnummer RDM-056, s.s. “Bali”, 1917, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Bali” (1917) van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam. 
Tonnage: 6693 brt, 9805 dwt, 13765 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 128,02 m, B = 16,61 m, H = 11,00 m, d = 8,00 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 3600 ipk, 3240 apk, snelheid 11 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters NGJR. 

Historie: 
Kiellegging op 30-01-1916, tewaterlating op 06-01-1917, proefvaart op 14-04-1917 en oplevering op 30-04-1917. 
Op 21-03-1918 werd het schip door de Amerikanen in New York gerequireerd volgens Le Droit d’Angarie en heeft daarna als s.s. “USS Bali” onder Amerikaanse vlag voor U.S. Navy Overseas Transportation Services gevaren. 
Op 30-05-1919 werd ze als s.s. “Bali” in Amsterdam weer onder de Nederlandsche vlag gebracht. 
Op 19-03-1932 werd het schip verkocht naar Griekenland. Op 03-04-1932 vertrok ze uit de Amsterdamse haven met haar nieuwe naam s.s. “Max Wolf” voor Portolo G., Griekenland. 
Op 09-06-1940 werd het schip gebombardeerd tijdens een Duitse luchtaanval. Ze is toen in de Seine te Rouen gezonken. 
Tijdens de 2e wereldoorlog heeft ze dienst gedaan voor de Duitsers als doelschip voor de Duitse luchtmacht. 
Op 16-08-1946 is ze losgebroken en op de wal geslagen. 
Op 19-03-1951 werd begonnen met het slopen van het schip. 

Artikelen: 
– Verkochte schepen, Het Schip: 056-HS.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
–  WikipediA
–  Kombuispraat
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.