Bouwnummer RDM-046, s.s. “Maasdijk”, 1915, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Maasdijk” (1915) van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Mij.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij. 
Tonnage: 3556 brt, 6020 dwt, 8360 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 105,35 m, B = 14,80 m, H = 7,80 m, d = 4,70 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1400 ipk, 1305 apk, snelheid 9,5 a 10,0 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PJSV. 

Historie: 
Kiellegging op 07-01-1914, tewaterlating op 10-04-1915, proefvaart op 17-06-1915 en oplevering op 18-06-1915. 
Het schip was op 29 januari 1916 in ballast onderweg van Rotterdam naar Portland Maine, onder kapitein R. Teensma, maar het liep in de Theemsmonding – op 7 mijl ten Oosten van Elbuoy op positie 51°29′ NB en 01°38′ OL – op een mijn. Twee opvarenden kwamen om het leven en er raakten vier man gewond. Het schip werd vervolgens met behulp van enkele Britse sleepboten op de Gurdlerbank gezet, maar is later toch verloren gegaan. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Lettens Jan, 13-02-2011: 
… … SS Maasdijk, built by the Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam, in 1915 and owned at the time of her loss by Solleveld, van der Meer & T.H. Van Hattum’s Stoomvaart Mij., Rotterdam, was a Dutch steamer of 3557 tons. 
On January 30th, 1916, “Maasdijk”, on a voyage from Rotterdam to Portland in ballast, was hit by a mine from the German submarine “UC 1” (Egon von Werner), near the Kentish Knock lightvessel. The captain managed to beach her, but she was total loss. … ..
.

Bronnen:
– Het scheepvaartmuseum
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Wrecksite