Bouwnummer RDM-045, s.s. “Rijndijk”, 1915, vrachtschip.
Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Rijndijk” (1915) van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Mij.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij.
Tonnage: 3556 brt, 6020 dwt, 8360 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 105,80 m, B = 14,80 m, H = 7,80 m. d = 4,70 m.
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1400 ipk, 1305 apk, snelheid 9,5 a 10,0 kn.
Verdere gegevens: Roepletters PRMT.
Historie:
Op 07-04-1916, op weg van Portland naar Rotterdam, werd het schip op 20 mijl WNW van Bishop Rock getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot “UB 8”. Kapitein Stephan slaagde er in om het getorpedeerde schip in de St. Marybaai van de Scilly-eilanden aan de grond te zetten. Op 8 juni kwam het schip na een noodreparatie weer terug in Rotterdam om daar hersteld te worden. Later bleek dat de commandant van de “UB 8” de “Rijndijk” abusievelijk had getorpedeerd omdat de neutraliteit van het schip op 2000 meter afstand niet duidelijk herkenbaar zou zijn. De Duitse regering betuigde vervolgens haar spijt en zou daarna tot betaling van een volledige schadevergoeding overgaan.
Op 20-03-1918 werd het schip gerequireerd volgens het recht van Le Droit d’Angarie door de Amerikaanse Regering en onder Amerikaanse vlag gebracht. Ze heeft daarna gevaren voor de US Shipping Board en kwam in juni 1919 weer terug onder de Nederlandse vlag.
Op 10-10-1930 ging ze als s.s. “Antonis Georgandis” naar Georgandis Bros, Griekenland.
Op 14-06-1940 werd ze, tijdens een reis van Rosario naar Limerick met een lading graan, ten noord-westen van Cape Finisterre door de Duitse onderzeeboot “U 101” met kanonvuur tot zinken gebracht op positie 42°30′ NB en 16°30′ WL.
Zie ook: s.s. “Rijndijk boegschade, 1916.
Citaten:
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 12-06-2008:
… … At 08.54 hours on 14 Jun, 1940, the unescorted “Antonis Georgandis” was stopped with two rounds from the 20mm AA gun by “U 101” northwest of Cape Finisterre. The ship had been missed by a G7e torpedo at 08.20 hours. The crew abandoned ship before the Germans had controlled the papers, which showed anyway that they were transporting cargo for Britain. The U-boat then sank the ship with 91 rounds from the deck gun. … …
– www.wrecksite.eu, Allen Tony, 05-06-2009:
… … Built as “Rijndijk” SS. In 1930 renamed “Antonis Georgandis” SS.
The Greek ship “Antonis Georgandis” left St. Vincent, C.V., on June 5th, 1940, for Limerick with a grain cargo. On June 14th, she was shelled and sunk by a German submarine “U 101”. No lives were lost. … …
Bronnen:
– Het scheepvaartmuseum
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite