Bouwnummer RDM-044, s.s. “Turbinia”, 1915, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Turbinia” (1915) van W. Ruys en Zonen.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” (W. Ruys & Zonen), Rotterdam. 
Tonnage: 3164 brt, 5600 dwt, 7690 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 101,40 m, B = 14,60 m, H = 7,50 m, d = 6,50 m. 
Voortstuwing: RDM stoomturbine, Parsons, 1200 pk / Sulzer diesel, 1150 pk, snelheid 9,5-10,0 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PVFD. 
Dit was het eerste Nederlandse schip dat uitgerust werd met een stoomturbine. 

Historie: 
Kiellegging (als s.s. “Urk”) op 25-10-1912, tewaterlating op 29-12-1914, proefvaart (als s.s. “Turbinia”) op 24-07-1915 en oplevering op 27-07-1915. 
Van september 1923 tot september 1924 werd bij de scheepswerf “De Schelde” de stoomturbine vervangen door een 4 cilinder Sulzer dieselmotor van 1150 pk. Dit was tevens een proef voor de te bouwen “Indrapoera” met dieselmotoren. 
Op 24-9-1924 werd het schip herdoopt in s.s. “Wieringen”. 
In december 1938 naar Noorwegen verkocht en herdoopt in s.s. “Basrah”. 
Op 16-3-1940, tijdens een reis van Glasgow via Kirkwall naar Kopenhagen met een lading kolen, is het schip na een aanvaring met de s.s. “Listo” op de Noordzee verloren gegaan. Alle opvarenden konden worden gered. 

Citaten: 
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 24: 
… … Maar wel was de R.D.M. in dat jaar weer de eerste in Nederland met een nieuwe ontwikkeling. Ruys en Zonen gaf opdracht om haar in aanbouw zijnde vrachtschip “Turbinia” te voorzien van zogenaamde ‘geared turbines’ voor de voortstuwing. De bouw van turbines was een technisch ingewikkeld hoogstandje van de werkers in de machinefabriek. Nietemin kwam het niet snel tot een verdere uitbouw van deze techniek. Dit vond z’n oorzaak in de speciale machines die nodig waren om turbines te bouwen. Het zou zelfs nog dertig jaar duren alvorens er op grote schaal turbines werden gebouwd. … … 
– www.warsailors.com: 
… … m.s. “Basra”, Valdemar Skogland A/S, Haugesund, Panamanian flag. 
Built in Rotterdam, 1915. Previous names: d.s. “Urk”, t.s. “Turbinia” until 1924, m.s. “Wieringen” until 1938. 
Pre war history: Laid down as d.s. “Urk”, completed as t.s. “Turbinia” by Rotterdamsche Droogdok Mij., Rotterdam for W. Ruys & Zonen, Rotterdam. 
3196 gt, 1990 net, 5500 tdwt, 331′ x 48′ x 24.5′, 2 RDD steam turbines. 
Sold in 1924 to Stoomv. Maats., Rotterdam and converted to motor vessel (4 cyl. 2 tev Sulzer diesel motor of 338 nhp), renamed m.s. “Wieringen”. 
Purchased in December 1938 by Anglo Steamship Corp. (Valdemar Skogland). Taken over in Rotterdam in January 1939 and entered service under the Panamanian flag as “Basra”, in international tramping (R.W. Jordan & “Våre gamle skip”). 
WW-II: Captain Rolf D. Håvik. “Basra” was on a voyage in convoy from Kirkwall to Bergen when she collided with the Norwegian “Listo” on March 17, 1940 in the North Sea and sank. All 27 on board were picked up from the lifeboats by d.s. “Løvaas” and taken to Bergen on March 18. Note that “Basra”, “Listo” and “Løvaas” are all listed in the UK-Norway Convoy ON 20 on this date. … …
 

Bronnen:
– Het Scheepvaartmuseum
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Warsailors