Bouwnummer RDM-041, s.s. “Noorddijk”, 1914, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Noorddijk” (1914) van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Mij.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij. 
Tonnage: 3241 brt, 5570 dwt, 7690 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 101,40 m, Lll = 100,28 m, B = 14,65 m, H = 7,50 m, d = 4,70 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie machine, 3 cilinders, 1350 ipk, 1125 apk, snelheid 9,0 a 9,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PNBC. 

Historie: 
Tewaterlating op 09-04-1914 en oplevering in mei 1914. 
Op 25-03-1918 werd s.s. “Noorddijk” gerequireerd volgens het recht van “Le Droit d’Angarie” door de Engelse regering en onder Engelse vlag gebracht. Op 31-12-1918 kwam ze weer terug onder Nederlandse vlag. 
In 1923 ging ze als s.s. “Roedelheim” naar Unterweser Red AG, Duitsland. 
Op 06-01-1929, tijdens een reis van Emden naar New York met een lading hout, is s.s. “Roedelheim” in zwaar weer – nadat ze lekkage kreeg – in de Noord Atlantische Oceaan verloren gegaan op positie 47°30′ NB en 44°00′ WL.

Bronnen:
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Wrecksite