Bouwnummer RDM-040, s.s. “Zaanstroom”, 1913, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Zaanstroom” (1913) van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij in A’dam.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 1657 brt, 1600 dwt, 2785 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 74,17 m, B = 11,35 m, H = 7,47 m. 
Voortstuwing: RDM triple expansie machine, 3 cilinders, 1750 ipk, 1575 apk, snelheid 13 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters QCVT of QCTV. 

Historie: 
In 1913 werd s.s. “Zaanstroom” ingezet op de route Amsterdam – Londen. 
Het s.s. “Batavier V” van de Batavier Lijn en het s.s. “Zaanstroom” van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, beiden op weg van Rotterdam naar Engeland, werden op de Noordzee op 18 maart 1915 door de Duitse onderzeeboot “U 28” aangehouden en als krijgsbuit opgebracht naar Zeebrugge. De “Zaanstroom” werd op 1 juli 1915 tot oorlogsbuit verklaard en werd door de Duitsers als destilleerschip te Zeebrugge in gebruik genomen. De “Batavier V” werd echter op 16 juli 1915 weer vrijgegeven, waarna zij de dienst op Londen op 26 juli weer kon hervatten. 
Na het ontruimen van de havenstad Zeebrugge door de Duitsers op 5 oktober 1918, werd de “Zaanstroom” op 17 oktober 1918 tot zinken worden gebracht. 
In 1919 werd ze gelicht, gerepareerd, verkocht en onder Belgische vlag herdoopt in s.s. “Westland”. 
In 1922 ging ze naar Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij in Rotterdam als s.s. “Westland” (roepletters QCDF). 
In 1925 ging ze als s.s. “Baltannic” naar United Baltic Corporation in Engeland. 
Gedurende WO-II lag het schip in Nieuw Zeeland en deed daar dienst als koelschip. 
In 1949 werd ze gebruikt als explosieven-opslagschip voor ICI in Loch Riddon (Schotland). 
Het schip werd in 1958 in Troon (Schotland) gesloopt. 

Bronnen:
–  Het Scheepvaartmuseum
–  The Shipslist