Bouwnummer RDM-038, s.s. “Wieldrecht” (1), 1913, tanker.

Foto boven: De tanker s.s. “Wieldrecht” (1913) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). 
Tonnage: 4750 dwt, 7100 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 103,65 m, B = 14,30 m, H = 7,30 m, d = 6,38 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1500 pk, 1440 apk, snelheid 10,5 kn. 
Verdere gegevens: 
Voltallige bezetting 95 man, bewapening 1x 5″ en 1x 3″. 

Historie: 
Op 21 maart 1918 werd het schip, ingevolge het “Droit d’Angarie”, in een Amerikaanse haven in beslag genomen. Op 4 april 1918 werd ze in New York opgeeist door de Amerikaanse Marine en in dienst gesteld als USS “Wieldrecht” (ID 2519). Dezelfde dag is ze weer uit dienst genomen en teruggegeven aan de United States Shipping Board (USSB). Op 17 juni 1918 werd ze opnieuw opgeeist door de Amerikaanse Marine en weer in dienst gesteld in Montevideo, Uruguay. Ze is weer uit dienst genomen op 8 april 1918 in Philadelphia, PA en teruggegeven aan de USSB. 
Op 10 april 1919 werd ze weer aan Phs. van Ommeren’s N.V. Maatschappij “Stoomschip Wieldrecht” teruggegeven. 
In 1930 werd s.s. “Wieldrecht” verkocht aan rederij H. van der Zee, Rotterdam, Nederland en herdoopt in s.s. “Myriel”. 
In 1932 werd ze, met behoud van naam, verkocht aan Euxine Shipping Co. Ltd., Londen, Engeland. 
Op 13 december 1941 werd het schip getorpedeerd door de Duitse onderzeeër “U 431”, die 3 torpedo’s op haar afvuurde waarvan er een raak was. Het schip slaagde er in om, met een snelheid van 3 knopen, de haven van Alexandrië in Egypte te bereiken. Daar werd ze gerepareerd en daarna gebruikt voor het transport van water. 
In 1947 werd s.s. “Myriel” verkocht aan Citmar Italiana Transporti Marittimi of Genua, Italië en herdoopt in s.s. “Mariella”. 
In 1954 werd s.s. “Mariella” opgelegd en in 1955 gesloopt in La Spezia, Italië. 

Artikelen: 
– Verkochte schepen, Het Schip: 038-HS.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.  
– NavSource