Bouwnummer RDM-036, s.s. “Arundo”, 1913, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Arundo” (1913) van Hudig & Veder, Rotterdam.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. 
Tonnage: 3196 brt, 5600 dwt, 7690 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 100,25 m, B = 14,68 m, H = 7,50 m, d = 4,75 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1125 apk, snelheid 9 kn. 
Verdere gegevens: De “Arundo (donax)” is een op riet lijkende, vaste plant, die behoort tot de grassenfamilie. 
Roepletters NFVQ. 

Historie: 
Kiellegging op 15-10-1912, tewaterlating op 21-04-1913, proefvaart op 06-05-1913 en oplevering op 07-05-1913. 
Op 06-01-1912 werd de bouwovereenkomst getekend met de reder dat het schip na 14 maanden en 14 dagen opgeleverd zou worden. Maar tijdens de bouw werd er 5 weken uitstel verleend, zodat het schip na 16 maanden werd opgeleverd. Het schip werd op helling 3 gebouwd. 
Op 28-04-1914, tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Emden, is het schip in dichte mist in aanvaring gekomen met het Duitse passagiersschip “Rugia”. Beide schepen liepen schade op, maar konden hun reis vervolgen. 
Op 24-11-1916, tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Montevideo, is het schip in nevelig weer ter hoogte van Kaap Finnisterre in aanvaring gekomen met de “Mira”. De “Arundo” had alleen schade aan het voorschip, maar de “Mira” is gezonken. De “Arundo” werd gerepareerd in Corcubion. 
In maart 1918 werd de “Arundo”, volgens het recht van “Le Droit d’Angarie”, door de Amerikaanse regering gerequireerd en onder Amerikaanse vlag gebracht. In 1919 kwam het schip weer terug onder Nederlandse vlag. 
In 1938 of 1939 ging ze, na een korte tijd opgelegd te zijn geweest, als s.s. “Bolheim” naar Aug. Bolten & Wm. Millers Nachfolger, Duitsland. 
Op 10-12-1939, tijdens een reis met een lading hout van Mantyluoto naar Stettin, werd s.s. “Bolheim” bij Mantyluoto getorpedeerd door de Russische onderzeeboot “S 1”, maar het schip zonk niet. Het schip dreef in open zee, terwijl geprobeerd werd het hout te redden. Uiteindelijk is ze bij Finland op positie 61°26′ NB en 21°04′ OL toch gezonken. 

Citaten: 
– www.kustvaartforum.com, 26-01-2010, M.C. Spruit: 
… … Op de “Arundo” heeft hij (M.C. Spruit’s vader, J. Spruit) van 27-06-’37 tot 17-12-’38 gevaren. De “Arundo” werd daarna opgelegd. … … 

Bronnen:
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Kustvaartforum