Bouwnummer RDM-034, s.s. “Westerdijk”, 1913, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Westerdijk” (1913) van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Mij.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij. 
Tonnage: 3240 brt, 5580 dwt, 7700 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 100,30 m, B = 14,65 m, H = 7,50 m, d = 4,70 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1350 ipk, 1125 apk, snelheid 9 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters QCBT. 

Historie: 
Tewaterlating op 01-12-1912, proefvaart en oplevering op 04-01-1913. 
Het schip was eind 1916 onderweg van Argentinie naar Rotterdam met een lading graan en kwam op 15-12-1916 met lege bunkers in Stornoway aan. Maar bunkerkolen werden daar geweigerd (oorlogstijd). Daarna werd het schip door 2 sleepboten naar Rotterdam gebracht, waar het op 17-02-1917 arriveerde. Zie het artikel hieronder. 
Op 03-06-1922 liep het schip aan de grond bij de haveningang van Venetie. Dezelfde dag kwam het met eigen middelen vlot, maakte geen water en kon haar reis naar Venetie vervolgen. Het schip was daar naar onderweg met een lading kolen. 
In 1923 als s.s. “Eschersheim” naar Unterweser Red A.G., Duitsland. 
In 1933 als s.s. “Eschersheim” naar Lehnkering & Co A.G., Duitsland. 
Op 13 maart 1940, tijdens de reis van Bremen naar Oslo met een lading cokes, is het schip 2 mijl zuid van Hirthals op een wrak gevaren en gezonken. Vijf van de 31 bemanningsleden kwamen hierbij om het leven, de anderen werden gered. 
De Leeuwarder Courant van de volgende dag (zie Foto 3) meldde echter dat dit gebeurde tijdens een storm aldaar bij de vuurtoren Rubjerg. Acht van de 33 opvarenden zouden vermist zijn, de anderen werden door een Deense reddingboot opgepikt. 
Andere bronnen geven weer geheel andere getallen voor het aantal slachtoffers en geredden. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Deens citaat van Lettens Jan, 06-08-2007: 
… … Het stoomschip ESCHERHEIM ging verloren 13/03/1940. Gebouwd 1913 als WESTERDIJK. Tonnage 3303 bruto registerton. Oorzaak ? Aanvaring met onderzees object. 5 bemanningsleden verdronken. De overige 26 werden gered. Op het moment van de aanvaring was het schip geladen met cokes. Zij bevonden zich tijdens die aanvaring in de buurt van de RUBJERG vuurtoren. Er stond een harde noordoosten wind met sneeuwbuien. Schip sloeg lek en kreeg roerschade maar bleef drijven. Om 12 uur 15 ging het schip voor anker op een paar mijl afstand van die vuurtoren. Helaas, kort erna zonk het schip alsnog. 16 bemanningsleden wisten de kust te bereiken in een van de eigen reddingsboten. 10 man, onder wie de kapitein werden opgepikt door de reddingboot van LØNSTRUP. Die kapitein overleed korte tijd daarna alsnog. Het schip bleef achter als wrak en werd total loss verklaart. Deze ramp werd omschreven in de krant VENDSYSSEL TIDENDE 16/03/1980. Dit verslag werd herhaald 29/08/1999. … … 
(Vertaling door Jan Goedhart). 

Artikelen: 
– Hollands glorie in oorlogstijd, 1914 – 1918, Verhaal: 034-Hollands Glorie in Oorlogstijd.pdf

Bronnen:
– SSEW Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog
– Naval History and Heritage Command
– Wrecksite
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.