Bouwnummer RDM-028, s.s. “Kambangan”, 1911, vrachtschip.
Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Kambangan” (1911) van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland” (SMN), Amsterdam.
Tonnage: 6917 grt, 8568 dwt, 13075 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 131,07 m, B = 16,84 m, H = 11,40 m, d = 7,25 m.
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 3600 ipk, 3780 apk, snelheid 11 kn.
Verdere gegevens: Roepletters PHDN.
Het schip kon ingericht worden om pelgrims te vervoeren.
Historie:
Kiellegging op 21-01-1911, tewaterlating op 20-09-1911, proefvaart op 13-12-1911 en oplevering op 24-12-1911.
Het schip werd op 23 maart 1918 in Hongkong door de “British Shipping Controller” ingevolge “Le Droit d’Angarie” in beslag genomen en onder Britse vlag bij Jardine Matheson & Co ondergebracht. In januari 1919 werd het schip te Cardiff weer onder Nederlandse vlag geplaatst en aan de SMN teruggeven.
In 1925 werden er andere ketels in het schip geplaatst.
Op 27-03-1931 werd het schip voor de sloop verkocht aan Simon’s Metaal Handel te Pernis. Op 29-05-1931 werd ze van Amsterdam naar Pernis gesleept en daar opgelegd. Pas in september 1934 werd ze doorverkocht aan Van Heyghen Freres en daarna te Gent gesloopt.
Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 23:
… … M.G. (de Gelder) bleef met zijn bedrijf een beste indruk maken. Zo verwierf hij in 1910 de opdracht tot de bouw van het vrachtschip “Kambangan” voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Een mooie order en tevens een nieuw record. Met 8.650 ton was dit schip het grootste dat ooit in Nederland was gebouwd. De “Kambangan” werd uitgevoerd met twee triple-expansie machines en twee dubbele en twee enkele ketels. Voor de bouw van dit schip werd een nieuwe helling gebouwd en een aantal machines gekocht. In 1910 was deze order bijna belangrijker dan de bouw van de “Nieuw Amsterdam” in 1936. … …
Artikelen:
– Een zeemansloopbaan verstreek tussen de “Kambangan” en “Zuiderkruis”, Kombuispraat.
Bronnen:
– Het Scheepvaartmuseum
– The Shiplist
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.