Bouwnummer RDM-026, s.s. “Eemdijk”, 1910, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip “Eemdijk” (1910) van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij. 
Tonnage: 3048 brt, 5257 dwt, 7265 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 99,18 m, B = 12,85 (14,30) m, H = 7,30 m, d = 4,25 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1250 ipk, 990 apk, snelheid 8 kn. 
Verdere gegevens: Roeplettrers NMTB. 

Historie:
Kiellegging op 01-06-1910, tewaterlating op 30-11-1910, proefvaart en oplevering op 31-12-1910. 
Op weg van Baltimore naar Rotterdam met een lading mais, werd de “Eemdijk” op 6 april 1916 in het Kanaal, op 5 mijl ten zuid westen van St Catherine’s Point, door de Duitse onderzeeboot “U 88” getorpedeerd. Ondanks deze torpedering bleef het schip drijven en kon door Britse sleepboten naar Southampton worden gesleept en aldaar weer worden hersteld. Eerst op 30 mei 1916 arriveerde het schip weer in de thuishaven van Rotterdam. 
Op weg van Boston naar Rotterdam (het schip had 3 maanden in Boston moeten wachten), onder kapitein T. Swart, werd de “Eemdijk” op 6 juni 1917 op de Atlantische Oceaan nabij de Shetland eilanden, in positie 61°40′ NB en 01°40′ WL, door de Duitse onderzeeboot “U 88” (kennelijk een tweede poging) tot zinken gebracht. De bemanning kon hierbij worden gered. 

Citaten:
– www.kombuispraat.com, 25-03-2006, Vaerderij: 
… … SOLLEVELD, VAN DER MEER en VAN HATTUM geven hun 7-tal 3600 tons vrachtbooten en de 7 die hun voltooiing naderen, eveneens (net als bij de H.A.L.) namen eindigend met “dijk”, wat natuurlijk de meest mogelijke aanleiding tot verwarring is, te meer daar de schepen van beide maatschappijen hetzelfde traject bevaren en er bovendien 8 stoomers van Solleveld gelijk genaamd zijn als 8 van de H.A.L.: de “Eemdijk”, de “Kinderdijk”, de “Maasdijk”, de “Moerdijk”, de “Vechtdijk”, de “Westerdijk”, de “IJs(s)eldijk” en de “Zaandijk”. Maar in tegenstelling tot die van de H.A.L. worden Solleveld’s booten in de dagbladen niet onder Zeetijdingen opgenomen, terwijl – ter wille van den humor in de statistiek – de Paketvaart nog een “Pijnacker Hordijk” heeft. … …
– www.wrecksite.eu, Lettens Jan, 14-08-2012: 
… … SS EEMDIJK, built by the Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam in 1910 and owned at the time of her loss by Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomv. Mij., Rotterdam, was a Dutch steamer of 3048 tons. 
On April 7th, 1916, EEMDIJK, on a voyage from Baltimore to Rotterdam with a cargo of maize, was torpedoed by the German submarine “UB 18” (Otto Steinbrinck), 5 miles SSW of St. Catherine’s Point. She was grounded, later refloated and put back in service. 
On June 6th, 1917, while en route from Halifax to Rotterdam with a cargo of rye, oats and maize, EEMDIJK was again torpedoed, this time by the German submarine “U 88” (Walther Schwieger). There were no casualties. … …

Bronnen:
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite