Bouwnummer RDM-016, s.s. “Seine” (1), 1908, sleepboot.

Foto boven: De sleepboot s.s. “Seine” (1) van de Int. Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam, afgemeerd in Bristol.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam. 
Tonnage: 308 brt, 242 dwt, 632 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 39,60 m, B = 7,00 m, H = 4,10 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 800 ipk, snelheid 9 kn. 
Verdere gegevens: (NLD) Brandmerk: 6000 Rott. / (NLD) Brandmerk: 1766 Z Rott. / (NLD) IVR 27.01766. 

Historie:
Deze zeegaande stoomsleepboot s.s. “Seine” werd in 1908 door de RDM opgeleverd aan Internationale Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam. 
1914: Als onderzoeksvaartuig naar de Koninklijke Marine. 
1918: Als s.s. “Seine” naar Internationale Sleepdienst Maatschappij te Rotterdam. 
1923: Als s.s. “Seine” naar L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. te Rotterdam. 
1940: Als s.s. “Seine” naar Britse Admiraliteit onder commando van kapitein M. Becker. 
1946: Verkocht en gesloopt bij Frans Rijsdijk’s Industriële Ondernemingen te Hendrik Ido Ambacht. 

Artikelen:
– Kapitein Vet’s bijna vergeten SEINE-DRAMA, door Kees Borstlap: 016-KapiteinVet.pdf

Citaten:
– Nieuwe Rotterdamsche Courant, 04-12-1907: 
… … (Geen datum). Door de Internationale Sleepdienst Maatschappij is hedenochtend aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij een zeesleepboot besteld, die de volgende afmetingen zal hebben: lang 130 voet, breed 23 voet en hol 13 voet 6 duim. De machine, waarvan de cylinders een doorsnee zullen hebben van 15”, 25” en 41” met een slag van 30”, zullen een kracht van 800 ipk kunnen ontwikkelen. Deze boot zal de naam “Seine” dragen. … …
– www.towingline.com: 
… … The 1st “Seine” was an Oceangoing Steam Tug and built in 1908 by the Rotterdamsche Droogdok Maatschappij for the Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam. Between 1914 and 1918 she was advanced by the Royal Dutch Navy. In 1923 she was brought in at the new joint venture: Smit Internationale Sleepboot Maatschappij, Rotterdam. In 1946 she was sold for demolition. The tug had a Triple Expansion Steam Engine of 850 pk. … …

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Marhisdata
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
– Towingline
Kombuispraat