Bouwnummer RDM-014, “Neerlandia” (1), 1908, tanklichter.

Foto boven: De zeetanklichter “Neerlandia” (1908) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Maatschappij Zeelichter “Zeelandia”, Rotterdam. 
Tonnage: 818 brt, 756 nrt, 1250 dwt (RDM: 1475 dwt), 1905 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 58,20 m, B = 9,10/9,51 m, H = 5,00 m, d = 4,05 m. 
Voortstuwing: Geen. 
Verdere gegevens: Roepletters PMLK / PGED. 
De zeelichters “Neerlandia” en “Frisia” (RDM-017) werden door de RDM gebouwd voor het kustvervoer van olieproducten in West-Europese wateren. 

Historie:
Op 12-06-1907 besteld als vervanging van de verkochte “Zeelandia”, aanvankelijk RDM-bouwnummer 13. 
In 1907 kiel gelegd, op 12-03-1908 te water gelaten en op 21-04-1908 opgeleverd als “Neerlandia” aan Mij. Zeelichter “Neerlandia”, Rot­terdam; in beheer bij Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbe­drijf. 
Op 26-04-1924 vertrokken achter de sleepboot “Limburg” (Bureau Wijsmuller, IJmuiden, 294 brt, 650 ipk), geladen met 1456 ton benzine en petroleum, van Nyborg naar Stockholm. Op de noordwestelijke banken van Llaland – tussen het eilandje Vensholm en Noisombad – liep de “Limburg” aan de grond, waarna de “Neerlandia” eveneens omhoog liep. De sleepboot kon op eigen kracht vlot komen en de “Neerlandia” werd op 27-04-1924 met behulp van de sleepboten “Limburg” en de “Uburg” vlot gebracht. 
In 1935 verkocht aan Société d’Armement Fluvial et Maritime, Parijs; thuishaven: Sête-Frankrijk. Vertrokken van Rotterdam naar Sête en na aankomst onder Franse vlag ge­bracht en herdoopt in “Villefranche”. 
Op 15-07-1937 terug bij Phs. van Ommeren, Rotterdam, als “Frisia”. 
Op 06-09-1937 als “Hann” naar Société des Pétroles Shell de l’Quest Africain Francaise, Dakar. Vlag: Frankrijk. 
In 1948 als “Hann” naar Société d’ Entreposage d’ Hydrocarbures, Dakar, Frankrijk. 
In 1951 verwijderd uit Lloyd’s Register. 

Citaten:
– www.bureau-wijsmuller.nl: 
… …De “Utrecht” vertrekt op 13 juni 1926 met de tanklichter “Neerlandia” vanuit Middlesbrough naar Thameshaven. … …
– www.bureau-wijsmuller.nl: 
… … De “Utrecht” arriveerde 18 augustus 1929 met de tanklichter “Neerlandia” te Hamburg. De “Neerlandia” was versleept naar Hamburg vanuit Rotterdam. … …
– www.bureau-wijsmuller.nl: 
… … Op 9 december 1929 ligt de “Utrecht” met de lichter “Neerlandia” te Delfzijl te schuilen in afwachting van beter weer. Dit gaf de kans om de “Utrecht” droog te zetten om een tros uit de schroef te verwijderen. … …
– www.kombuispraat.com, J. Haver, 08-05-2011: 
… … “Vlaanderen” sleept februari 1926 de tanklichter “Neerlandia” van Granton naar Thames Haven. … … 
… … “Vlaanderen” arriveert 8 april 1926 met de tanklichter “Neerlandia” van Shellhaven te Granton. … … 
… … “Limburg” sleept januari 1927 de tanklichter “Neerlandia” van Preston naar Rotterdam. … … 
… … “Limburg” sleept maart 1927 de tanklichter “Neerlandia” van Preston naar Rotterdam. … … 
… … “Zeeland” vertrekt 28 april 1927 met de tanklichter “Neerlandia” van Thameshaven naar Hamburg. … … 
… … In 1927 werd de “Friesland” aangevaren door het Duitse s.s. “Aegir”. Aanvaring was in de nacht van 6 op 7 oktober 1927. De “Friesland” had de tanklichter “Neerlandia” op sleeptouw. De “Friesland” zonk en werd door de Fa. Van den Tak gelicht. … … 
… … “Groningen” arriveert 14 oktober 1927 met de tanklichter “Neerlandia” van Gent naar Antwerpen. … … 
… … “Groningen” vertrekt 16 oktober 1927 van Antwerpen naar Hamburg met tanklichter “Neerlandia”. … … 
… … “Limburg” arriveert 18 december 1927 te Hamburg met de tanklichter “Neerlandia” komende van Antwerpen. … …

Artikelen:
– Verkochte schepen, Het Schip: 014-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
– Kombuispraat
– 150 jaar Van Ommeren, door A.W. Schwab. 
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.