Bouwnummer RDM-009, s.s. “Vesta”, 1907, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Vesta” (1907) van de KNSM.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Nederlandsche Oost Reederij, Rotterdam / Koninklijke Ned. Stoomboot Mij, Amsterdam. 
Tonnage: 1854 brt, 1154 nrt, 2790 dwt, 4175 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 85,50 m, L = 82,30 m, B = 11,61 m, H = 6,40 m, d = 5,69 m. 
Voortstuwing: RDM triple expansie machine, 3 cilinders, 950 ipk, 855 apk, snelheid 10 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PWHC (in 1933 PIFX). 
Vracht-passagiersschip met beperkte passagiersaccommodatie. Accommodatie voor 2 passagiers, 71 dekpassagiers en 32 bemanningsleden. 
Zusterschip van s.s. “Venus” (RDM-010). 

Historie:
Te water gelaten op 20-07-1907 en proefvaart op 24-08-1907. 
Op 8 mei 1940 in Rotterdam in Duitse handen gevallen en op 5 augustus 1940 in dienst gesteld bij de Kriegsmarine als transportschip voor de operatie “Seelowe”. Ze kreeg als naam s.s. “Käthe O. Fritzen” en als naamsein R 6, later werd dit RO 6. 
In 1941 als s.s. “Vesta” in civiele dienst. 
In 1942 als s.s. “Vesta” naar Deutsches Reich, in beheer bij KMD, Stettin. Van 1942 tot 1944 als s.s. “Käthe” gevaren voor Deutsches Reich, in beheer bij Oldenburger-Potugegiesches D.H., Hamburg. 
Op 14 mei 1944 ten noorden van de oostpunt van Terschelling door een geallieerde luchtaanval, uitgevoerd door de Beaufighters van het 143e, 236e en 254e Squadron van Coastel Command, tot zinken gebracht. 

Citaten:
– Nieuwe Rotterdamsche Courant, 21-07-1907: 
… … Heden is van de werf der Rotterdamsche Droogdok Maatschappij op de Heyplaat met gunstig gevolg te water gelaten het stalen stoomschip “Vesta”, in aanbouw voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam. Het schip heeft een lengte van 270 voet, een breedte van 38 voet en een holte van 21 voet. De machine en ketels, eveneens in aanbouw bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, zullen een vermogen kunnen ontwikkelen van 1100 pk, waarmede een snelheid van 10 knopen bereikt zal kunnen worden. Het schip wordt geclasseerd door Bureau Veritas. Mej. Dora de Gelder heeft de ceremoniën bij het te water laten verricht. … …
– Dagblad voor de Scheepvaart, 01-09-1907:  
… … Op 23 augustus is het nieuwe stoomschip “Vesta” in ballast van Rotterdam naar Amsterdam vertrokken. Dit schip arriveerde op 24 augustus in Amsterdam aan de IJ-kade, met Hudig, Veder & Co als agent. Op 30 augustus kwam de “Vesta” om 03:50 uur met een lading stukgoed terug naar de 1e Katendrechtse haven te Rotterdam. (Opm.: eerste vermelding.) … …
– www.history.navy.mil: 
… … “Vesta” (Dutch Freighter, 1907). 
Steamship “Vesta”, a 1385 gross ton freighter, was built at Rotterdam, the Netherlands, in 1907. She operated commercially under the Dutch flag until March 1918, when she was seized by the U.S. Government at New York City. Though assigned the Navy registry ID # 2506, she remained in the custody of the U.S. Shipping Board and had no Naval service. The “Vesta” was returned to her owners in 1919 or 1920 and returned to merchant service. She was removed from shipping registers in 1946. … …

Artikelen:
– Verkochte schepen, Schip en Werf.

Bronnen:
– Willem A. van der Hidde (1932) (“De ondergang van de Vesta” ISBN 978-90-8616-111-9)  
– Naval History and Heritage Command
– Kroonvaarders
– Marhisdata