Bouwnummer RDM-227, s.s. “Dockyard V” (2), 1947, stoomsleepboot.

Foto boven: 14-8-2022. Werfsleepboot s.s. “Dockyard V” uit 1947 met m.s. “Dockyard XIII” uit 1928 tijdens de door het Maritiem Museum georganiseerde “Dockyard Weekend”.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Tonnage: 41,50 brt, 42 dwt, 230 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 25,06 m, B = 6,32 m, D = 2,90 m, d = 2,31 m. 
Voortstuwing: 1×2-vuurs RDM ketel, verwarmd oppervlak 135 m2, werkdruk 14 atm. en 2×2-cilinder gekoppelde RDM machines, vermogen 500 ipk (= 368 kW) bij 200 omw/min, 500 ipk, 450 apk, snelheid 9,5 kn. 
Verdere gegevens: ENI nummer 2309762. Brandmerk 9762 b Rott, 1956. Meetbrief r 15605, d.d. 26-04-1947, afm 25,10×6,34×2,48 m. Meetbrief m 548, d.d. 16-04-1980, afm 25,10×6,24×2,48 m. 

Historie: 
Kiellegging op 11-12-1940, tewaterlating op 10-01-1942 en proefvaart op 28-04-1947. 
Op 07-05-1947 als “Dockyard V” (2) in dienst gesteld bij de RDM. 
De “Dockyard V” maakte deel uit van een serie van in totaal acht schepen. Van deze serie zijn er nog drie schepen overgebleven, namelijk de “Dockyard III” (228), de “Dockyard V” (227) en de “Dockyard IX” (226). Oorspronkelijk zouden de schepen gebouwd worden voor de havens van Moermansk (Rusland). Echter door de tweede wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf heeft toen besloten de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten. 
De sleepboot “Dockyard V” van de RDM, sinds 1940 in aanbouw, werd tijdens een luchtaanval op 12 juli 1941 zwaar beschadigd en tot zinken gebracht. Ze werd na de oorlog in 1946 gelicht, hersteld en afgebouwd en kwam in april 1947 in dienst van de RDM. 
Op 26-04-1947 als “Dockyard V” (2) opgeleverd aan de RDM. 
In 1956 werd de “Dockyard V” (2) omgebouwd naar oliestook. 
In december 1978 als “Dockyard V” naar Vereniging Dockyard V, Leiden en volledig gerestaureerd. In maart 1980 weer in de vaart gebracht 
Op 31-03-1983 als “Dockyard V” naar R.D.M. Heijplaat bv, Rotterdam. 
Op 25-05-1994 als “Dockyard V” naar Stichting Buitenmuseum Leuvehaven, Rotterdam (Maritiem Museum Prins Hendrik). 

Citaten: 
– www.nieuws.be: 
… … Maritiem in die tijd, 12 juli 1941. 
De sleepboot Dockyard V van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), sinds 1940 in aanbouw op de helling van de gelijknamige werf, wordt tijdens een luchtaanval zwaar beschadigd. Eerst na de oorlog kan de boot worden afgebouwd en zal in mei 1947 in dienst komen van de RDM. … …
 
– E-mail, Arie Aalbers, 22-11-2010: 
… … De foto (Foto 5 hieronder) is gemaakt aan boord van de “Dockyard V”, tijdens de filmopnamen voor een documentaire van de EO, uitgezonden op 2 november 1988, over de levensloop van drie Dockyard bemanningsleden Manus Aalbers, kapitein “Dockyard V”, Dingeman de Bruin, machinist “Dockyard VI” en Jo Meyboom, kapitein “Dockyard XIV”. Als onderdeel van de film werden opnamen gemaakt op de “Dockyard V, die op 13 oktober 1978 uit dienst was gesteld bij de RDM, in december overgedragen aan het Maritiem Museum Prins Hendrik, die het schip weer in bruikleen gaf aan de Vereniging Dockyard V. 
Een van de eerste tochten als Vereniging werd gemaakt naar Sail ’80 in Amsterdam. Ik had de bijzondere ervaring om de eerste jaren van de vereniging, tot ik het te druk kreeg met mijn werk, als kapitein te mogen varen op het laatste schip van mijn vader. 
De opa van Dingeman de Bruin was overigens de laatste boer van Courzand. Courzand was de naam van de boerderij ter plaatse van het huidige Heijplaat, later de naam van het bekende cafe/restaurant/filmzaal/kegelbaan. … …
 
– E-mail, Pleun Huijgen, 01-12-2010: 
… … Ik ben (rond 1970) begonnen op de “Dockyard XIII”, het veerbootje. Ik viel ook in op andere boten: op de III bij Manus van Zwol, op de VIII bij Jaap de Man en op de IX bij Arie, zijn achternaam weet ik niet meer. Mijn schoonvader, Jan van Dijk, was nachtstoker en mijn zwager, John Streefkerk, was stoker op de V. … … 
… … Ik ben met mijn 15e op de “Dockyard V” gekomen en heb mijn opleiding van Jan Admiraal gehad. Ik heb tot mijn 16e op de V gevaren en nu alweer 8 jaar als vrijwilliger daarop. Kapitein Manus Aalbers leeft nog, hij woont ergens in Pernis. Onze penningmeester heeft nog contact met Manus. … … 
… … Trouwens van Manus heb ik heel wat klappen gehad hoor, op maandagmorgen. Hij vroeg dan altijd of ik nog gevochten had. Zo niet … dan kreeg ik er een paar. 
Een super vakman, die kon varen als de beste. Z’n brood in een krant, petje af, bidden en God deed de rest. Ik vergeet het nooit meer. … …
 

Films:
– YouTube
Een bijna 3 minuten durende YouTube film: De stoomsleepboot “Dockyard V”, een oude RDM-sleepboot tijdens een reisje voor het museum. 
– YouTube
Een ongeveer 3,5 minuten durende YouTube film: Met de “Dockyard V” van Rotterdam naar Amsterdam, Sail op 18-08-2010. 
– YouTube
Een bijna 3,5 minuten durende YouTube film: Werfsleepboot “Dockyard V”, de aanvangswerkzaamheden voor een reisje met het schip. 

Bronnen:
–  Stadsarchief Rotterdam. 
Dockyard V
–  Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111. 
– Pleun Huijgen, Spijkenisse.