“BAR 265”, Pijpenlegger, 1966, verbouwing.

Foto boven: 28-11-1966. Een verbouwde bestaande Barge, de pijpenlegger “BAR 265” uit 1966, de kleinste pijpenlegger ter wereld vertrekt.

Omschrijving:
Voor Brown en Root Nederland N.V. heeft de RDM in zeer korte tijd de kleinste zeewaardige pijpenlegger te wereld gebouwd, de “BAR 265”. BAR is een afkorting van “Brown And Root”. Het vaartuig werd als hulpwerktuig voor de “Hugh W. Gordon” bij werkzaamheden in de Humber ingezet. De “Gordon” heeft de eerste pijpleiding in de Noordzee gelegd voor de aardgasvoorzieningen van Engeland. Voor het resterende gedeelte in de Humber, ongeveer 7 km, bleek de “Gordon” ongeschikt. De zeer zware stroom en het grote verschil in tij op deze rivier maakten het werk voor deze grote pijpenlegger onmogelijk. 
De “BAR 265” werd vervaardigd uit een bestaand werkponton van 75 bij 23 meter met een laadvermogen van 5000 ton. Daarop werd een installatie geplaatst met alle benodigde apparatuur voor het samenstellen van de pijpleiding. 
Aan dek stonden drie kranen van resp. 100, 65 en 10 ton hefvermogen. Acht ankers, elk 10 ton, hielden de “BAR 265” in de snel stromende Humber op zijn plaats. Aan boord was geen accommodatie, daarom bleef de “Hugh W. Gordon” als moederschip in de buurt. 
Maandag 28 november 1966 vertrok het vaartuig van de RDM naar zee. 
Na de operatie, die ongeveer twee weken in beslag zou nemen, zou de “BAR 265” weer worden afgebroken. En dan eindigt de korte levensduur van dit vaartuig misschien wel op de RDM. Maar zover zou het niet komen, in 1973 werd haar capaciteit zels uitgebreid. 

Citaten:

Artikelen:
– Mini-pijpenlegger, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, december 1966, blz. 31: PB-1966-12.pdf
– Nieuwe opdrachten, Schip en Werf: AR-1973B-S&W.pdf.


Bronnen: 
– Archief Piet Holswilder – Maassluis.