“Allegro”, tanker, 1970, reparatie.

Foto boven: 9-11-1970. Na een aanvaring met de “Pacific Glory” kwam de tanker “Allegro” voor reparatie bij de RDM.

Tanker “Allegro” voor reparatie bij de RDM.
De Liberiaanse tanker “Allegro” wordt op de Foto hierboven dok 10 ingetrokken. Het schip veroorzaakte wereldnieuws, omdat het in aanvaring kwam met de tanker “Pacific Glory”, die zwaar werd beschadigd. Evenals dat bij de ramp met de “Torrey Canyon” het geval was, vreesde men in Engeland weer ernstige vervuiling van de kust. Nederlandse reders wisten dit echter te voorkomen. 
De Foto boven toont de Liberiaanse tanker “Allegro”, die op 23 oktober 1970 in de omgeving van het eiland Wight in aanvaring kwam met de eveneens onder Liberiaanse vlag varende tanker “Pacific Glory”. De 46.402 brt metende “Allegro” arriveerde op maandag 9 november voor reparatie van de opgelopen schade bij ons bedrijf. Aan bakboordzijde vertoonde het schip bij aankomst een flinke huidschade. Volgens onze afdeling Reparatie zou er ruw geschat ca. 175 ton nieuw staal voor nodig zijn om de “Allegro” in haar vroegere staat te herstellen. 
Een flinke reparatieklus, waarmee de reparatie afdeling zeker enkele weken bezig zal zijn. Waar de “Pacific Glory” zou worden gerepareerd was op het moment dat wij dit schreven nog niet bekend. Na de aanvaring hadden zich op het schip verschillende ontploffingen voorgedaan, waarna de tanker in brand geraakte en aan de grond liep. Op vrijdag 6 november slaagden Nederlandse bergers erin het zwaar gehavende schip vlot te krijgen, waarna het schip naar Rotterdam werd versleept. 
(Bron: Nieuws van de RDM, november 1970) 

Omschrijving:
De 46.402 brt metende “Allegro” arriveerde op maandag 9 november 1970 voor reparatie van aanvaringsschade bij de RDM. Aan bakboordzijde vertoonde het schip bij aankomst een flinke huidschade. Volgens de afdeling Reparatie was er ruw geschat ca. 175 ton nieuw staal voor nodig om de “Allegro” in haar vroegere staat te herstellen. Een flinke reparatieklus derhalve, waarmee de reparatie afdeling enkele weken bezig is geweest. 

Citaten:
– www.kombuispraat.com, Mariner, 09-11-2006: 
… … In de nacht van 23 op 24 oktober 1970 werd de onder Liberiaanse vlag varende tanker “Pacific Glory” met 75.000 ton crude aan boord in Het Kanaal nabij St. Catherine’s Point aangevaren door de eveneens onder Liberiaanse vlag varende tanker “Allegro”. 
De “Pacific Glory” borrelde langzaam af 
(op een zandbank) en het achterschip vloog in brand. De berging werd uitgevoerd door Smit & Taksberging. Op 17 november 1970 liep het transport veilig de Nieuwe Waterweg binnen, met de sleepboot “Noordzee” (kapitein Jan Bruins) voorop. Assistentie werd verleend door de N.R.S. boten “Indusbank”, “Smithbank”, “Breedbank”, “Brielsebank” en “Azië”. De “Orinoco” (kapitein Kardien van der Hoek) die ook bij de berging betrokken was geweest, en tijdens de sleepreis van Lyme Bay naar Rotterdam als stuurboot gefungeerd had was toen al binnen gelopen. … …
Na een jaar in Rotterdam gelegen te hebben werd de “Pacific Glory” voor reparatie naar Hongkong gesleept. 

Artikelen:
– Tanker “Allegro” voor reparatie bij de RDM, bedrijfsblad Nieuws van de RDM, november 1970, blz. 3: PB-1970-11.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
Zeesleepvaart