2 Ro-Ro’s, Nedlloyd, 1978, stevensecties.

Foto boven: Boegsectie van een Nedlloyd ro/ro schip, klaar voor vervoer, onder aan helling 8.

Hoogwaardige sectiebouw voor ro/ro’s van Nedlloyd.
Onze afdeling Scheepsnieuwbouw & Offshore werkt hard aan de bouw van de voor- en achterschipsecties voor twee grote roll-on/roll-off schepen voor de Nedlloyd. 
Deze schepen met een draagvermogen van 23.000 ton zijn in aanbouw bij de VDSM op Rozenburg. 
Bij de bouw van de secties zijn zowel de scheepsbouwloods als de montage betrokken. De montage bouwt de secties uit de loods onder aan helling 8 samen tot grote complete secties, die naar de VDSM worden getransporteerd. 
Bijgaande foto’s geven een goed beeld van de voorschip of kopsecties, zoals deze voor het eerste ro/ro schip reeds zijn afgeleverd. De sectie met de bulbsteven weegt 210 ton en is samengesteld uit een vijftal kleinere in de loods gebouwde secties. Eenzelfde procedure is gevolgd bij de boegsectie van 385 ton. Deze bestaat uit zes in de scheepsbouwwerkplaats vervaardigde secties. 
Om praktische redenen zijn een aantal kleinere secties in de loods op zijn kop gebouwd. Naderhand werden deze met de vijzelwagen naar de helling gereden, waar er één met behulp van een zware bok is gekanteld en de overige met de hellingkranen. 
Alleen al vanwege de vorm met zijn vele rondingen zijn dit moeilijke constructies. 
Achterschip
Nog ingewikkelder zijn de achterschipsecties. Bij dit type ro/ro schepen namelijk komt er aan de achterzijde een reusachtige ophaalbrug van 400 ton, die vanaf de kade toegang geeft tot de ruimen van het schip via een drietal rijbanen. De meest linkse rijbaan voert naar het onderste dek, de middelste rijbaan leidt naar het bovenste trailerdek en de meest rechtse rijbaan leidt naar het middentrailerdek. Een constructie die niets met een conventioneel achterschip te maken heeft. De scheepsbouwwerkplaats vervaardigt de achterschepen in zware, doch kleinere secties. Enkele ervan worden door de montage gekoppeld, waarna een en ander direct afgevoerd wordt naar de VDSM. De grote sectie waarin de schroefaskoker zit wordt geheel door de scheepsbouwwerkplaats opgebouwd. 
De complete bouwdooselementen vergen een nauwkeurige maatvoering, om goed te passen aan de romp op de helling bij de VDSM. Onze afdeling S&0 staat haar mannetje, zodat ondanks de lastige vormen en constructie hoogwaardige scheepsbouw afgeleverd wordt. 
(Bron: Nieuws van de RDM, april/mei 1978) 

Laatste secties voor Ro-Ro’s Nedlloyd verscheept naar VDSM.
In het april/mei nummer van Nieuws van de RDM schreven wij over de bouw van de voor- en achterschipsecties voor de twee ro-ro schepen van de Nedlloyd. De schepen zijn in aanbouw bij de VDSM op Rozenburg. Het eerste schip ging op 22 juli 1978 tewater. 
Begin augustus vond het transport plaats naar de VDSM van de bulbstevensectie en een achterschipsectie voor het tweede schip. De boegsectie, die bovenop de bulbstevensectie wordt geplaatst, is eind augustus verscheept. De opdracht kwam daarmee gereed. De afdeling Scheepsnieuwbouw kan trots zijn op de goede aflevering van deze zeer gecompliceerde scheepssecties, die door vakbekwame medewerkers tot stand zijn gekomen. 
(Bron: Nieuws van de RDM, oktober 1978) 

Omschrijving:
Voor twee grote roll-on/roll-off schepen voor de Nedlloyd, in aanbouw bij de VDSM, werden de voor- en achterschipsecties gebouwd. 

Artikelen:
– Hoogwaardige sectiebouw voor ro/ro’s van Nedlloyd, Nieuws van de RDM, april/mei 1978, blz 5-6: PB-1978-04-05.pdf
– Laatste secties voor Ro-Ro’s Nedlloyd verscheept naar VDSM, Nieuws van de RDM, oktober 1978, blz 11: PB-1978-10.pdf.

Bronnen: 
– Stadsarchief Rotterdam. 
– Archief Piet Holswilder – Maassluis.