De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
(The Rotterdam Dockyard Company)
1902 - 1983
of ga naar
De opkomst, de bloei en de ondergang van een bijzonder bedrijf.
Op 23 januari 1902 werd N.V. "De Rotterdamsche Droogdok
Maatschappij" (afgekort "de RDM" en later in de
volksmond "de Droogdok" genoemd) opgericht,
die toen in feite al een voorgeschiedenis van 46 jaar
had.
De RDM was de opvolger van de reeds in 1856 opgerichte
firma "Duncan Christie & Zn", die - via de firma's
"Christie & Nolet", "Christie, Nolet & De
Kuyper", de "Societe Anonyme des Fondries et
Constructions Navales de la Meuse", de maatschappijen
"De Maas" en "Schoonderlo" en weer "De Maas" -
uiteindelijk uitmondde in "de RDM".
|
In 1938 kochten De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
en de Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord samen
de aandelen van de Machinefabriek en Scheepswerf P.
Smit Jr. In 1968 werd het door fusies een volle
dochter van de RDM.
Dit bedrijf bleef echter gewoon onder haar eigen naam
voortbestaan.
Na het RSV debacle in 1983 werd het in 1985 verkocht
aan MNO Vervat en in 1987 failliet verklaard.
|
Daarna werd bij een doorgestarte RDM het werfdeel
waarin van oudsher altijd het meeste geld werd
verdiend, de afdeling reparatie en onderhoud,
liggende in toen nog steeds de grootste haven ter
wereld, volledig afgestoten.
Dat is iets wat ik nooit echt begrepen heb, maar ik
ben dan ook zeker niet deskundig op dat gebied.
Het feit dat de drijvende droogdokken van de RDM
gemakkelijk verkocht en afgevoerd konden worden en
een sloop en afvoer van gegraven dokken, zoals
aanwezig bij andere RSV-werven, veel geld gekost zou
hebben zal zeker een rol gespeeld hebben.
|
Op deze voormalige Rotterdamse nieuwbouw- en reparatiewerf heeft Johan Journee in zijn jonge jaren van september 1958 tot juli 1963, naast zijn studie aan de Avond-HTS in Rotterdam, met heel veel plezier gewerkt en er veel geleerd; de eerste 10 jaar als ijzerwerkersmaat in de Scheepsbouwloods en daarna als leerling-tekenaar, opgroeiend tot tekenaar-constructeur, op de Tekenkamer Scheepsbouw. Namen van RDM-ers uit die tijd, die na al die jaren weer boven komen drijven, staan hier in RDM-Collega's.pdf vermeld. |
Medio 1963 ging hij bij de toenmalige "Technische
Hogeschool Delft" (later "Technische Universiteit
Delft" genoemd) werken en er na zijn Avond-HTS en
militaire dienst vanaf september 1968 - naast zijn
werk daar - in zijn vrije tijd ook studeren. Hij
heeft deze studie in januari 1975 voltooid en is
ben er opgeklommen tot "Universitair Hoofd Docent"
(1992).
In het Engels had deze functie de fraaie titel
"Associate Professor".
Zijn onderzoek en onderwijs bij de TU Delft
richtte zich vooral op bewegingen en veiligheid
van schepen en offshore-constructies in zeegang.
In april 2006 ging hij er, na in totaal bijna 48
jaar in de scheepsbouw en de offshore gewerkt te
hebben, met pensioen.
Hij kreeg toen ook voldoende vrije tijd om rustig
aan deze voor hem bijzonder leuke, maar toch ook
wel erg arbeidsintensieve, website over de RDM te
gaan werken.
Rob van den Broek's relatie met de RDM.
De bijna 20 jaar jongere Rob van den Broek werd in
1960 geboren.
Hij is geboren en getogen in Heijplaat, een
tuindorpje onder de rook van Rotterdam. Hij woonde
daar aan de Rondolaan en in de Heijplaatstraat.
Zijn grootvader, zijn vader en zijn moeder werkten
allen vele jaren bij de RDM en hij heeft daardoor
een aangeboren interesse gekregen voor de
geschiedenis van deze werf en toonde deze ook naar
buiten.
Mede door zijn professionele interesse voor muziek
was hij daar ook 20 jaar lid van de
muziekvereniging "Dockyard".
De geschiedenis van de voormalige RDM, hier op het web.
Op de hieronder bereikbare webpagina's (grootte van
2,5 Gb) wordt sinds begin 2007 gepoogd om zoveel
mogelijk informatie over de voormalige RDM weer te
geven.
Eerst worden alle door de RDM gebouwde schepen
(355) - per bouwnummer, naam en bouwjaar (jaar van
oplevering) - beschreven.
Daarna wordt de terloops gevonden informatie over
de zeer vele reparaties en verbouwingen bij de RDM
gegeven, gevolgd door de gebouwde machines en
apparaten en haar "werkpaarden": de drijvende
bokken, droogdokken, (sleep)boten, e.d.
Wat nog erg gemist wordt aan foto's wordt hier
gegeven.
Daarna worden alle jaarverslagen van de RDM en
alle uitgegeven personeels- en bedrijfsbladen,
gevonden brochures, e.d. gegeven.
Tot slot nog een "schoenendoos" vol oude
RDM-foto's, die niet in het voorgaande pasten, met
als laatste een (ludiek) digitaal RDM-museum.
|