Bouwnummer RDM-300, s.s. "Rotterdam" (5), 1959, passagiersschip.

Foto boven: Het passagiersschip s.s. "Rotterdam" (1959) van de Holland-Amerika Lijn (HAL).

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn / N.V. Mailschip "Rotterdam", Rotterdam.
Tonnage: 37783 brt, 7800 dwt, 31016 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 228,12 m, Lll = 198,12 m, B = 28,65 m, H = 21,96 m, d = 9,00 m.
Voortstuwing: 2 x 3 Schelde-Parsons stoomturbines, samen 38500 apk, 2 schroeven 135,5 omw/min, snelheid 21,5 kn.
Verdere gegevens: Roepletters: PHEG, IMO nummer: 5301019.
Hoogte kiel tot bovenkant pijpen: 49,83 m.
Aantal passagiers (transatlantisch): 655 eerste klasse en 801 toeristenklasse, aantal bemanningsleden: 639
Aantal passagiers (1965): 1407.
Aantal passagiers (1968): 1050 cruise passagiers en 776 bemanningsleden.
Aantal dekken: 11, met passagiersaccommodatie op het B-, A-, Main-, Lower Promenade-, Promenade-, Upper Promenade-, en Boot Dek.
Aantal reddingboten: 18, waarvan twee gemotoriseerd met een 40 pk dieselmotor. Totale capaciteit 2246 personen.
Aantal reddingvesten: 2260.
Aantal schroeven: 2 driebladige bronzen schroeven. Diameter 6,096 meter. Gewicht per stuk: 23,5 ton. Bij volle snelheid 131 omwentelingen per minuut. In 1989 werd een boegschroef ingebouwd.
Voortstuwing: 2 x 3 Schelde-Parsons stoomturbines met een vermogen van 38500 apk.
Elektriciteit centrale: 4 door turbines aangedreven draaistroomgeneratoren elk met een max. capaciteit van 1875 KVA, 440 Volt, driefase perioden, met een arbeidsfactor van 0,8'. Per opvarende kan 2,7 KW worden opgewekt. Dit betekent dat de centrale in staat is een stad van ongeveer 20.000 inwoners te bedienen.
Romp: dubbel uitgevoerd en verdeeld in 42 waterdichte compartimenten welke worden gebruikt voor de opslag van drinkwater, brandstof en smeerolie.
Radarmast: vervaardigd van aluminium, hoogte 23 meter, gewicht 7500 kg.
Liften en roltrappen: 18 liften waarvan vier kleine keukenliften. Tussen de keukens op het C-dek en het restaurant op het B-dek zijn vier roltrappen voor dienstgebruik.
Stabilisatoren: Denny-Brown met aan elke kant van het schip een vin onder de waterlijn, aangedreven door een electrisch-hydrolisch systeem en bestuurd door drie gyroscopen.
Tanks: 27 brandstoftanks met een totale inhoud van 3429 ton, waarvan er 17 in de dubbele bodem en 10 in de romp van het schip zijn geplaatst. Voor opslag van vers water uit de distilleer-installatie zijn er 5 tanks met een totale capaciteit van 787 ton. Verder zijn er nog 6 tanks met een totale capaciteit van 1300 ton voor opslag van vers water, dat alleen gebruikt wordt voor wassen.
Ankers: twee boegankers plus een reserve. Elk anker weegt 1,5 ton.
Ankerkettingen: 2. Elke ketting is 165 vadems lang en weegt 96 ton. De schakels hebben een diameter van 8,75 cm.
Elektrische bedrading: totale lengte van 370 km.
Sprinklers: ± 4400 stuks.
Klasse: Lloyd's register of Shipping, 100 A1, With Freeboard.

Op het modelbouwforum wordt door Ad Bakker een prachtige beschrijving gegeven van het zelf bouwen van een 1:200 schaalmodel van de "Rotterdam", zie: www.modelbouwforum.nl/forums/blogs/ad-bakker/216-bouwverslag-ss-rotterdam-1-200.html.

Historie:
Eigenaar: N.V. Mailschip "Rotterdam", Rotterdam. In beheer bij N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, "Holland-Amerika Lijn".
Namen die ik bij het ontwerp van dit schip in de literatuur tegen kwam waren Ir. A. Dassen, hoofd van de ontwerpafdeling van de RDM, en Ir. H.W. Stapel, de bouwmeester van de "Rotterdam".
Kiel gelegd op 14 december 1956, tewaterlating op 13 september 1958, technische proefvaart op 1 augustus 1959 en officiële proeftocht op 20 en 21 augustus 1959, waarbij de overdracht op 20 augustus plaats vond.
De "Rotterdam" is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. Het schip voer sinds september 1959 voor de Holland-Amerika Lijn (HAL).
In 1965 en 1968 vonden er grote verbouwingen aan het schip plaats. Op 6 oktober 1971 was de laatste afvaart vanuit Rotterdam. Na 1971 gebruikte de HAL het schip alleen nog als cruiseschip. Vanaf 1973 was het schip geregistreerd op de Nederlandse Antillen met als thuishaven Willemstad. De oorspronkelijke gijze rompkleur werd toen vervangen door donkerblauw, een kleur die ze tot eind 2005 zou houden. Van 1977 tot 1997 voer het schip onder de vlag van Holland America Cruises, Willemstad.
In september 1989 vond er te Portland weer een verbouwing van het schip plaats. Daarbij werd tevens een boegschroef met een vermogen van 2600 pk geplaatst.
In 1997 werd de "Rotterdam" verkocht aan Premier Cruise Lines Ltd. (Cruise Holdings Inc.), Nassau, Bahamas en kreeg de naam s.s. "Rembrandt". In 2000 werd het schip opgelegd in Freeport op de Bahamas.
Vanaf 2001 is de "Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam" actief. Het schip werd in 2003 gekocht en van de slopershamer gered. Vervolgens heeft een renovatie plaatsgevonden bij achtereenvolgens de Cammell Laird werf in Gibraltar, de Navantia werf in Cadiz, Spanje, in Gdansk, Polen, en het Duitse Wilhelmshaven.
Het schip werd op 4 augustus 2008 afgemeerd aan het Derde Katendrechtse Hoofd in Rotterdam. Het moest toen nog wel worden ingericht, alvorens haar deuren te kunnen openen. Oorspronkelijk was dat gepland voor november 2008, maar uiteindelijk is dat 15 februari 2010 geworden. Het schip heeft nu een bestemming met als functies logeren, leren en recreëren gekregen. Eigenaar is een consortium bestaande uit de woningcorporatie Woonbron en de investeringsmaatschappij Eurobalance, in samenwerking met o.a. het Rotterdamse Albeda-college.

Citaten:
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee, blz. 77/78:
... ... Tja, dan komen we toe aan wat wel het mooiste bouwobject van de R.D.M. wordt genoemd. De bouw van de "Rotterdam" voor de Holland-Amerika Lijn. Het schip paste niet zonder meer in het bouwprogramma van de R.D.M. Er moest met de al reeds geboekte opdrachten worden geschoven. Na lang onderhandelen kwam het zelfs zover dat een tanker bestemd voor Van Ommeren werd doorgeschoven naar de Schelde.
Hoe dan ook, het staat wel vast de bouw van de "Rotterdam" een prestige project van jewelste was. Dat dit schip bij de R.D.M. - ja, zelfs in Nederland - werd gebouwd was op zich een felicitatie waard. Tenslotte was het al de vijfde "Rotterdam" onder de vlag van de H.A.L. en de eerste vier werden in Ierland (de eerste) en Schotland (de drie andere) gebouwd. Alleen de laatste van deze vier was eveneens een passagiersschip. In grootte is dit schip zelfs een tijd lang het vijfde schip van de wereld geweest. Het kwam in 1908 in de vaart en had accommodatie voor 2.800 passagiers. Het schip heeft in de drukste tijden ruim 1,5 miljoen landverhuizers per jaar vervoerd voor de somma van vijftig gulden per overtocht. In 1939 werd de vierde "Rotterdam" in de Waalhaven in Rotterdam gesloopt.
De nieuwe "Rotterdam" werd qua ontwerp een product van haar tijd genoemd. Aanvankelijk waren vele ouderen in haar teleurgesteld. Geen machtige midscheeps staande schoorstenen, die een schip zo'n stoer uiterlijk geven. Nee, twee naast elkaar staande ranke rookuitlaten. "Weten ze niks beters te verzinnen?" werd er gebromd.
Brommers of niet, de bouw van de "Rotterdam" markeerde een glorietijdperk voor de R.D.M. De kiel werd gelegd in december 1956. Het schip werd op 13 september 1958 tewatergelaten. Een weergaloos moment. Rond de helling waren tribunes gebouwd om zoveel mogelijk mensen dit grootse moment mee te laten beleven. En mensen waren er. Ruim 22.000. Ter voorkoming van een gigantisch parkeerprobleem waren bussen en boten ingezet om iedereen naar het bedrijf te krijgen. Het verliep allemaal voortreffelijk. H.M. Koningin Juliana hakte om 16:30 uur de laatste verbinding door en onmiddelijk gleed het schip van de helling begeleid door een enorm gejuich en getoeter. Daarna volgden de gebruikelijke plechtigheden, zoals vermeld bij de tewaterlating van de "Nieuw Amsterdam".
Wat maakt die "Rotterdam" nu zo bijzonder? Ik heb al genoemd de uitzonderlijke schoorstenen. Maar er is meer. Het schip werd uitgerust met zogenaamde stabilisatievinnen. Bij ruwe zee zorgde die ervoor dat een glas wijn rustig op tafel bleef staan en geen schuiver over de japon van de tafeldame zou maken. Op de "Rotterdam" konden 1456 passagiers de reis van hun leven maken, vertoeven in de Lounge of Ocean Bar dan wel in het Café de la Paix. Wilt u het iets duurder? Ga dan naar Ritz-Carlton.
Het schip kreeg een totale lengte van 228,12 meter en was, met zijn 38.645 bruto tonnen maat, bepaald geen kleintje. Op 1 mei 1959 werd Dok 9 in gebruik gesteld met het dokken van de "Rotterdam". Voor die gelegenheid kwam Z.K.H. Prins Bernhard weer eens opdraven. Kon het nog mooier? Tijdens de officiële proeftocht op 20 en 21 augustus was de Prins er weer, nu vergezeld van H.M. Koningin Juliana. Op 3 september 1959 begon de "Rotterdam" aan haar eerste grote cruise. Met aan boord? Juist ja, H.K.H. Prinses Beatrix. ... ...

- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee, blz. 101:
... ... In 1965 waren zowel de "Nieuw Amsterdam" als de "Rotterdam" voor reparatie aan de werf. ... ...
- www.halfansite.nl, Ruud Mudde:
... ... Aangezien het in juli 1975 reeds bekend was dat de Nederlandse bemanningsleden beneden de rang van hofmeester eind van het jaar ontslagen zouden worden en ik een baan aan de wal aangeboden kreeg, heb ik op 5 juli 1975 ontslag genomen. Dit was het einde van een periode die wat mij betreft veel te kort is geweest en met spijt heb ik afscheid genomen van "Holland-America Cruises", zoals toen inmiddels de officiële naam was. Wat mij betreft waren er nog vele jaren bijgekomen. Bij de eerste aanblik van het s.s. "Nieuw Amsterdam" aan de Wilhelminakade was ik reeds verkocht en vanaf dat moment stamt mijn interesse in onze grote passagiersschepen en in de schepen van de "Holland-America Line" in het bijzonder. ... ...
- www.kombuispraat.com, Mart Hoogedoorn, 16-07-2010:
... ... Met de "Carmen A." lagen wij eens voor de "Rotterdam". Dat was in La Guerra Venezuela in 1979. Kom, dacht ik, ik ga ff op visite bij mijn landgenoten. Misschien krijg ik wat verse bruine broden van de bakker aldaar. Dat is aardig gelukt. Ik had geen moeite om door het gat in de wand achter aan boord te komen en daarna door de controle. Na een praatje met de chef-kok en de bakker, ging ik tevreden boordwaarts met 4 lekkere broden onder de arm. Een leuke herinnering! ... ...
- E-mail, Johan van der Voet, 25-10-2011:
... ... Ik ben zelf een schipperszoon en ik ben geboren op en woon nog steeds op het beunschip "Gerrit-Jan", gebouwd als "Johanna" bij de scheepswerf Gebr. Buijs in Krimpen aan den IJssel. Door de eerste schipper werd ons onlangs verteld dat het schip volledig gebouwd is van een restpartij staal, dat over was van de bouw van de "Rotterdam". Dit verklaarde voor ons gelijk waarom er op veel spanten en platen 'Rotterdam' geschreven staat. Wij wisten eerst niet waarvoor dat was, omdat het schip nooit zo geheten heeft en ook niet daar gebouwd is. ... ...
In die tijd waren alle nieuwbouw-hellingen van de RDM bezet en waren er kennelijk (te)veel restanten staalplaat en profielen op het opslagterrein voorhanden.
- www.kombuispraat.com, Johan Journée, 12-12-2011:
... ... Van het passagiersschip t.s.s. "Rotterdam V" weet ik dat alleen de scheepsjounalen van september 1959 tot april 1963 bij het Gemeentearchief in Rotterdam bewaard zijn gebleven. De rest is vernietigd.
In het geval van deze "Rotterdam" zijn alle journalen steeds (aan boord?) bewaard gebleven. Bij de verkoop van het schip werden deze aan het Gemeentearchief van Rotterdam aangeboden, maar die hadden geen trek in ...-tig meter van die boeken. De eerste vier jaren wilden ze nog wel bewaren. Misschien hebben ze er inmiddels spijt van? Het geeft immers de operationele geschiedenis van het nu geconserveerde schip weer. Aan boord zou toch best een mooi plaatsje voor al deze boeken te vinden moeten zijn!
Overigens herinner ik me dat het erg leuk en nostalgisch was om in deze boeken te bladeren. Er werden daar (met of zonder inlegvellen) ook bijzondere zaken aan boord - zoals overlijden, ongelukjes, diefstallen, ruzies, e.d. - in vermeld. ... ...


Artikelen:
- Een belangrijke gebeurtenis, personeelsblad "De Wekker", december 1956, blz. 3: PB-1956-12.pdf.
- Kiellegging R.D.M. 300, personeelsblad "De Wekker", januari 1957, blz. 1-2: PB-1957-01.pdf.
- De R.D.M. 300, personeelsblad "De Wekker", augustus 1957, blz. 1: PB-1957-08.pdf.
- Oud en Nieuw, personeelsblad "De Wekker", november 1957, blz. 1: PB-1957-11.pdf.
- R.D.M. 300, personeelsblad "De Wekker", december 1957, blz. 2: PB-1957-12.pdf.
- R.D.M. 300, personeelsblad "De Wekker", april 1958, blz. 1: PB-1958-04.pdf.
- Nog enkele dagen ..., personeelsblad "De Wekker", augustus 1958, blz. 1: PB-1958-08.pdf.
- 13 september 1958, tewaterlating d.s.s. "Rotterdam", pers. blad "De Wekker", september 1958, blz. 1-6: PB-1958-09.pdf.
- De "Rotterdam", personeelsblad "De Wekker", november 1958, blz. 2: PB-1958-11.pdf.
- De "Rotterdam", personeelsblad "De Wekker", maart 1959, blz. 1-2: PB-1959-03.pdf.
- Koninklijk bezoek, personeelsblad "De Wekker", mei 1959, blz. 3 en 5: PB-1959-05.pdf.
- Diverse artikelen, personeelsblad "De Wekker", juni 1959: PB-1959-06.pdf.
- De "Rotterdam" naar zee, personeelsblad "De Wekker", juli 1959, blz. 3: PB-1959-07.pdf.
- D.s.s. "Rotterdam", de technische proeftocht, personeelsblad "De Wekker", aug/sep 1959, blz. 1-17 en 38:
  PB-1959-08-09.pdf.
- Twee meesterstukken, personeelsblad "De Wekker", oktober 1959, blz. 6: PB-1959-10.pdf.
- Een groots samentreffen, bij de voorplaat, personeelsblad "De Wekker", mei 1960, blz. 1-3: PB-1960-05.pdf.
- Bij de voorpagins: scheepvaart en scheepswbouw, personeelsblad "De Wekker", augustus 1960, blz. 1-2: PB-1960-08.pdf.
- Schip en Werf: 300-S&W.pdf.
- Speciale uitgave van Schip en Werf uit 1959 (± 94 Mb): DIV-1959A.pdf.
- "Rotterdam van toen", Algemeen Dagblad, 10-11-2007: 300-AD-2007.pdf.
- Geschiedenis en overzicht, 300-Geschiedenis.pdf.
- "Wim Stapel, een man van schepen en scheepsbouw", door prof. ir. S. Hengst: 300-OverlijdenWimStapel.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Spantenraam van de "Rotterdam", zie figuur 4 in: http://www.shipmotions.nl/DUT/PapersReports/1166-PRADS-98.pdf.
- Foto 2: Kiellegging op 14 december 1956.
- Foto 3: Tewaterlating op 13 september 1958.
- Foto 4: Tewaterlating op 13 september 1958.
- Foto 5: Tewaterlating op 13 september 1958.
- Foto 6: De drukte op de Nieuwe Waterweg bij de tewaterlating.
- Foto 7: De nieuwe "Rotterdam" aan de afbouwkade bij de RDM en de oude "Nieuw Amsterdam" (RDM-200) in het dok.
- Foto 8: s.s. "Ondina" (RDM-298) in 1960 in aanbouw op helling 8 met de nieuwe "Rotterdam" op de achtergrond.
- Foto 9: De net opgeleverde "Rotterdam" in 1959.
- Foto 10: Het HAL etablissement met de vertrekkende "Rotterdam".
                Aan de Wilheminakade liggen de "Westerdam" en de "Nieuw Amsterdam", terwijl in de Rijnhaven
                een vrachtschip van het "K"-type en "Alblasserdyk" liggen.

- Foto 11: De "Rotterdam" in New York tijdens haar maidentrip op 11 september 1959.
- Foto 12: De "Rotterdam", even terug bij de RDM op 3 mei 1960.
- Foto 13: De "Nieuw Amsterdam" en de "Rotterdam" in Dok 10 en Dok 9.
- Foto 14: Twee maal "Grande Dame", de "Nieuw Amsterdam" naast de "Rotterdam" bij de RDM in dok.
- Foto 15: De afgemeerde "Rotterdam" met de passerende Esso tanker "Esso Rotterdam".
- Foto 16: De voorsteven van de "Rotterdam", in 1978 in dok bij Newport News Shipbuilding and Drydock Company, USA.
                Naast de gedokte "Rotterdam" ligt hier het in aanbouw zijnde vliegkampschip USS "Carl C. Vinson" (CVN-70).
- Foto 17: De achtersteven van de "Rotterdam", in 1978 in dok bij Newport News Shipbuilding and Drydock Company,
                USA.
- Foto 18: Een reddingboot van s.s. "Rotterdam", in 1978 op de dokvloer in Newport, met een "ietwat balorige bemanning".
- Foto 19: De in 1989 in Portland ingebouwde boegschroefmotor van s.s. "Rotterdam".
- Foto 20: De "Rotterdam" als s.s. "Rembrandt" van Premier Cruise Lines.


- Foto 21: De "Rotterdam" komt definitief naar huis. Op de voorgrond de oude RDM-sleepboot "Dockyard V" (RDM-227).
- Foto 22: De "Rotterdam", afgemeerd op haar rustplaats aan de Kop van Katendrecht in Rotterdam.
                Zie ook: http://www.stoomschiprotterdam.nl.
- Foto 23: Ir. H.W. (Wim) Stapel (op 2 juli 2010 op 89-jarige leeftijd overleden) speelde in de 50-er jaren als
                Hoofdingenieur Scheepsbouw bij de RDM een belangrijke rol bij de vormgeving en de technische realisatie van
                de "Rotterdam".
                Een technische lezing in deze uit 1998 is te vinden in: Fatigue Damage in the Expansion Joints of SS ROTTERDAM.
                Later ondersteunde hij gedurende een groot aantal jaren enthousiast het initiatief om de "Rotterdam" te behouden.
- Foto 24: Uit: "Wim Stapel, een man van schepen en scheepsbouw", door prof. ir. S. Hengst: 300-OverlijdenWimStapel.pdf .
- Foto 25: De werfplaat van bouwnummer 300 uit 1959. Deze bevindt zich op het sportdek op het front van de bovenbouw.
                Op 10 oktober 2012 zijn de replica's van de werfplaten van het s.s. "Rotterdam" onthuld door Mai Elmar,
                algemeen-directeur van het s.s. "Rotterdam" en Martin Lanting, oprichter van RaetsMarine Insurance.
                De originele werfplaten zijn door de bouwer van het schip in 1959 op het schip geplaatst. De twee platen
                bevinden zich in het Maritiem Museum Rotterdam en in het hoofdkantoor van de H.A.L. in Seattle (USA).
                RaetsMarine Insurance heeft de Stichting Stoomschip Rotterdam gesponsord voor het maken van drie replica's.
- Foto 26: Een bovenaanzicht van de Heysehaven met de "Rotterdam" in Dok 9 (links) en Dok 10 (rechts).
                Op Dok 10 staan nog de oorspronkelijke kranen, dus zal de foto rond 1959-1960 genomen zijn.
- Foto 27: Tewaterlating op 13 september 1958; het schip glijdt te water.
- Foto 28: Het 38.000 tons passagiersschip "Rotterdam" in aanbouw op helling 7; de dubbele bodem is bijna gereed.
- Foto 29: Het passagiersschip "Rotterdam", opgetrokken tot aan het promenadedek.
- Foto 30: De tewaterlating van het d.s.s. "Rotterdam" door H.M. Koningin Juliana op 13 september 1958.


- Foto 31: Het d.s.s. "Rotterdam", liggende aan de afbouwkade in de Heysehaven, nadert haar voltooiing.
- Foto 32: Het d.s.s. "Rotterdam" in het nieuwe Prins Bernhard dok 9; de radarmast wordt geplaatst.
- Foto 32: Het d.s.s. "Rotterdam" op de technische proefvaart.


Foto's uit Personeelsblad "De Wekker":
- Foto DW01: Het leggen van de eerste sectie van de "Rotterdam" op helling 7.
- Foto DW02: Het neerlaten van de 35.000 kg wegende dubbele bodem sectie.
- Foto DW03: Een dubbele bodem sectie uit de lasloods wordt neergelaten op twee gekoppelde lorries.
- Foto DW04: De twee directeuren: de heer W.H. de Monchy van de HAL en Ir. K. van der Pols van de RDM.
- Foto DW05: Men kan zich reeds een idee vormen van de afmetingen van het schip.
- Foto DW06: Oud en Nieuw, de "Nieuw Amsterdam" passeert de in aanbouw zijnde "Rotterdam".
- Foto DW07: Bovenaanzicht van het in aanbouw zijnde mailschip "Rotterdam".
- Foto DW08: Het mailschip "Rotterdam", in aanbouw op helling 7.
- Foto DW09: De "kop" is al volledig afgebouwd, maar nog niet afgewerkt.
- Foto DW10: Nog enkele dagen ....


- Foto DW11: Luchtfoto van de tewaterlating van d.s.s. "Rotterdam".
- Foto DW12: 's Ochtends om kwart voor acht kwam de "Nieuw Amsterdam" binnen.
- Foto DW13: Het spannende moment ....
- Foto DW14: Majestueus verlaat de "Rotterdam" de helling.
- Foto DW15: Nóg ligt de steven op de helling, de remkabels spannen zich.
- Foto DW16: Hoe druk het was op de werf.
- Foto DW17: De "Rotterdam" beheerste de omgeving.
- Foto DW18: Het fraaie souvenir, dat H.M. de Koningin werd aangeboden.
- Foto DW19: Hoe druk het was op de Maas.
- Foto DW20: Het aan boord hijsen van de 30 ton wegende bakboord lagedruk turbine.


- Foto DW21: Het aan boord hijsen van de 30 ton wegende bakboord lagedruk turbine.
- Foto DW22: Het aan boord hijsen van de twee gekoppelde rookkanalen met de drijvende bok "Simson".
- Foto DW23: De "Rotterdam" gaat versleept worden.
- Foto DW24: De "Rotterdam" wordt het dok ingesleept.
- Foto DW25: Hoog torent de "Rotterdam" boven Heijplaat uit.
- Foto DW26: De "Rotterdam" in het Prins Bernhard Dok 9.
- Foto DW27: Het aan boord hijsen van de radarmast.
- Foto DW28: Het aan boord hijsen van de radarmast.
- Foto DW29: Luchtfoto van de "Rotterdam" in het Prins Bernhard Dok 9.
- Foto DW30: De "Rotterdam" naar zee.


- Foto DW31: De "Rotterdam" op zee.
- Foto DW32: De route van de technische proeftocht.
- Foto DW33: Nee, niet wat u denkt, maar belangstelling tijdens de ankerproeven.
- Foto DW34: Kijkje van de brug naar achter.
- Foto DW35: Koerswijziging. de "Nieuw Amsterdam" tegemoet.
- Foto DW36: Ontmoeting van "de grote twee".
- Foto DW37: Veel zon en veel mensen op het dek.
- Foto DW38: Meer dan 20.000 lampen geven het schip een fantastisch gezicht.
- Foto DW39: Het fraaie centrale trappenhuis.
- Foto DW40: Het Auditorium, theater en cinema, tevens bruikbaar voor erediensten.


- Foto DW41: De Ritz Carlton, met zijn prachtige wandversiering.
- Foto DW42: Gesloten Bovenpromenade dek.
- Foto DW43: De toeristen klas Lounge beslaat de volle breedte van het schip.
- Foto DW44: Welke kinderen zouden zich in deze kinderkamer niet thuis voelen?
- Foto DW45: De smaakvol ingerichte bibliotheek op het Promenade dek.
- Foto DW46: Café de la Paix.
- Foto DW47: Luxe passagiershut.
- Foto DW48: Passagiershut.
- Foto DW49: Schaalvergroting sinds de tweede helft van de 19e eeuw.
- Foto DW50: Een gedeelte van de Eetsalon toeristenklasse.


- Foto DW51: Een kijkje in de ca. 90 meter lange machinekamer.
- Foto DW52: Keuken toeristenklasse.
- Foto DW53: De "Rotterdam".
- Foto DW54: Maanlicht op zee.
- Foto DW55: Twee meesterstukken, de "Nieuw Amsterdam" en de "Rotterdam".
- Foto DW56: Twee meesterstukken, de "Nieuw Amsterdam" en de "Rotterdam".
- Foto DW57: Een groots samentreffen, bij de voorplaat.
- Foto DW58: s.s. "Chelwood Beacon" in aanbouw op de helling met de nieuwe "Rotterdam" varend op de achtergrond.


Foto's uit "Schip en Werf", jaargangen 1956 t/m 1960:
- Foto SW01: Een groep genodigden voor de kiellegging van de "Rotterdam".
- Foto SW02: De kiellegging van de "Rotterdam" op 14 december 1956.
- Foto SW03: De vorderingen van de bouw op 30 oktober 1957.
- Foto SW04: Het schip in aanbouw op de helling in juni 1958.
- Foto SW05: H.M. Koningin Juliana met ir. A. Knape op weg naar de tribune voor de tewaterlating.
- Foto SW06: Het moment voor de tewaterlating op 13 september 1959.
- Foto SW07: Het moment direct nadat de laatste beletselen waren weggenomen en het schip werd gedoopt.
- Foto SW08: De rede van ir. K. van der Pols, directeur van De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij.
- Foto SW09: De aanbieding van het fraaie bijltje aan H.M. de Koningin.
- Foto SW10: Toespraak van de heer W.H. de Monchy, directeur van de Holland-Amerika Lijn.


- Foto SW11: Het schip glijdt van de helling.
- Foto SW12: Het stoomturbineschip "Rotterdam" in haar element.
- Foto SW13: De kiellegging van s.s. "Rotterdam" op 14 december 1956.
- Foto SW14: De bouw van s.s. "Rotterdam", 14 dagen na de kiellegging.
- Foto SW15: De bouw van s.s. "Rotterdam", 6 maanden na de kiellegging.
- Foto SW16: De bouw van s.s. "Rotterdam", 18 maanden na de kiellegging.
- Foto SW17: De bouw van s.s. "Rotterdam", 20 maanden na de kiellegging, 1 maand voor de tewaterlating.
- Foto SW18: Het nieuwe vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn.
- Foto SW19: De "Rotterdam" aan de afbouwkade bij de RDM.
- Foto SW20: Het d.s.s. "Rotterdam".


- Foto SW21: De ontvangst aan boord van H.M. Koningin Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard voor de officiële proeftocht.
- Foto SW22: Het plechtige moment van de vlagwisseling op 20 augustus 1959.
- Foto SW23: H.M. de Koningin toonde veel belangstelling voor de nautische apparatuur op de brug.
- Foto SW24: De toespraak van de heer W.H. de Monchy, directeur van de HAL.
- Foto SW25: H.M. Koningin Juliana, tijdens het galadiner aan boord, in ernstig gesprek gewikkeld met de heer de Monchy.
- Foto SW26: De toespraak van ir. K. van der Pols, directeur van de RDM.
- Foto SW27: De eetzaal van de toeristenklasse.
- Foto SW28: De Lounge, gezicht op de dansvloer en het muziekpodium.
- Foto SW29: Lounge toeristenklasse, op de achtergrond de toegang tot de Ocean Bar.
- Foto SW30: Het Auditorium.


- Foto SW31: Het Ritz-Carlton.
- Foto SW32: De messroom officieren.
- Foto SW33: De 1e klasse Cardroom.
- Foto SW34: De Ambassador, links op de achtergrond de bar.
- Foto SW35: De Sunroom, toeristenklasse.
- Foto SW36: Het Café de la Paix, gezien tegen de achterwand.
- Foto SW37: De technische proeftocht, draaicirkels varen.
- Foto SW38: Het uitzicht vanuit de radarmast op het achterschip.
- Foto SW39: Een genoeglijk hoekje op het bovenpromenadedek tijdens de technische proeftocht.
- Foto SW40: Belangstelling voor de ankerproeven op de technische proeftocht.


- Foto SW41: Het 1e klasse sportdek.
- Foto SW42: Een gezicht op de achterste vier stellen davits aan BB.
- Foto SW43: Het hoofdschakelbord, op de voorgrond twee van de turbogeneratoren.
- Foto SW44: Het hoofdmanoeuvreerbord.
- Foto SW45: De noodgenerator, aangedreven door een gasturbine.
- Foto SW46: De assentunnel naar voren gezien, op de voorgrond de reserve schroefassen.
- Foto SW47: Een groots samentreffen in 1960, vier oceaanreuzen bij de R.D.M. in de Heysehaven.


Foto's uit het RDM-boek "Bouwnummer 300, s.s. Rotterdam":
- Foto BN001: De titelpagina van het boek dat uitgereikt werd aan alle RDM-ers na de oplevering van de "Rotterdam".
- Foto BN002: Een portretbuste van H.M. Koningin Juliana door Pieter de Monchy siert de hal van de eerste klasse.
- Foto BN003: Het stoomschip "Rotterdam", 's nachts bij maanlicht op zee.
- Foto BN004: Eén van de bordessen in het trappenhuis met de zes panelen ontworpen door W. Akkermans.
- Foto BN005: Het stoomschip "Rotterdam", in aanbouw op de helling.
- Foto BN006: Eén van de twee enorme 3-blads schroeven.
- Foto BN007: Een houten gietkern (binnenmal) bedekt met linnen voor het gieten van het ruwe paraffine sleepmodel.
- Foto BN008: Het maken van de gietmal voor het gieten van het ruwe paraffine sleepmodel.
- Foto BN009: Het precies op maat fraisen van de waterlijnen op het paraffine sleepmodel, daarna wordt het handwerk.
                        Hier geldt met recht: "Vakmanschap is meesterschap!".
- Foto BN010: De modellenwerkplaats van het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP) in Wageningen.


- Foto BN011: De sleeptank met sleepwagen van het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP).
- Foto BN012: Een te beproeven scheepsmodel onder de sleepwagen.
- Foto BN013: De gehele meetopstelling van s.s. "Rotterdam" in de sleeptank van het NSP.
- Foto BN014: Het maken van een schroefmodel.
- Foto BN015: Het testen van het schroefmodel in de cavitatietunnel van het NSP.
- Foto BN016: De schroefassen aan de achtersteven van het schip.
- Foto BN017: De druppel- of bulbsteven.
- Foto BN018: Beeldmateriaal van het NSP van bewegingsmetingen van de boeg van het model in langsscheepse golven.
- Foto BN019: Een schets van de in aanbouw zijnde "Rotterdam" op de helling.
- Foto BN020: De nieuwe schoorsteenvorm, twee rookkanalen. Vele discussies zijn hierover gevoerd!


- Foto BN021: Het tekenen van huidplaten op een houten model door ing. van Beukelen, de latere chef Tekenkamer
                        Scheepsbouw.
- Foto BN022: Het tekenen van het lijnenplan op de marmeren tafel.
- Foto BN023: De uitgestrekte mallenzolder met een mal voor een schroefasuithouder.
- Foto BN024: De uitgestrekte mallenzolder met een mal voor een schroefasuithouder.
- Foto BN025: Een ander deel van de uitgestrekte mallenzolder.
- Foto BN026: De kiellegging van het schip op 14 december 1956.
- Foto BN027: Het bouwschema van het casco.
- Foto BN028: Een reusachtige sectie verlaat de montagehal.
- Foto BN029: De eerste bodemsecties zijn geplaatst.
- Foto BN030: Een stuk van het achterschip met de bevestigingspunten voor het roer.


- Foto BN031: De uitvarende "Nieuw Amsterdam" begroet haar "running mate" in aanbouw.
- Foto BN032: De indeling begint zich al af te tekenen.
- Foto BN033: De "Rotterdam" vergde heel wat laswerk.
- Foto BN034: Het monteren van de schroeven met een diameter van 6,10 meter.
- Foto BN035: Het monteren van de schroeven.
- Foto BN036: De twee schroefasuithouders.
- Foto BN037: De druppelsteven is geplaatst.
- Foto BN038: Montage van een schroefas met een gewicht van 18 ton.
- Foto BN039: De complete boeg met zijn bijzondere vorm.
- Foto BN040: Het transport-spoortje in het casco.


- Foto BN041: Vele kilometers kabel moesten worden gelegd.
- Foto BN042: Het casco groeide hoog uit boven de omringende bebouwing van Heijplaat.
- Foto BN043: Op zaterdag 13 september 1958 kon het casco aan het water van de Maas worden toevertrouwd.
- Foto BN044: Het bijltje voor het wegnemen van de laatste beletselen door H.M. Koningin Juliana.
- Foto BN045: De enorme mensenmenigte bij de tewaterlating van de "Rotterdam". Ik stond er met mijn buurmeisje tussen.
- Foto BN046: Mensenoffers bij een tewaterlating in het verre verleden, een gruwelijk ritueel.
- Foto BN047: Een "tewaterlating-op-rolletjes", zoals soms in Japan werd toegepast.
- Foto BN048: Schip, helling, blokken en sleden.
- Foto BN049: Eén van de 12 klinken bij de tewaterlating van de "Rotterdam".
- Foto BN050: Het grote moment, de Landsvrouwe kapt de laatste beletselen weg.
                        Geheel links prof. ir. H.E. Jaeger van de TU Delft, die betrokken was bij de sterkteberekeningen.


- Foto BN051: Het casco glijdt te water.
- Foto BN052: De tewaterlating.
- Foto BN053: Het casco van 19.000 ton staal wordt in bedwang gehouden door aan het achterschip bevestigde peuren.
- Foto BN054: Deze peuren komen tenslotte strak te staan.
- Foto BN055: Het schip aan de afbouwkade, de werkploeg gaat aan boord.
- Foto BN056: Het plaatsen van de 16 meter hoge rookkanalen.
- Foto BN057: Eén der eetzalen nadert zijn voltooing.
- Foto BN058: De plaatsing van de ranke, 23 meter hoge, radarmast van aluminium.
- Foto BN059: De afwerking van de hutten.
- Foto BN060: De "Rotterdam", onderweg naar zee.


- Foto BN061: Decoratief paneel in de bibliotheek der eerste klasse, ontwerp Nel Bouhuijs-Klaassen.
- Foto BN062: Keramisch ajour-scherm bij het Auditorium, ontwerp Dick Elffers.
- Foto BN063: Keramisch paneel in een eetzaal, geïnspireerd op Homerus' Odyssee, ontwerp Nico Nagler.
- Foto BN064: Keramisch paneel in een eetzaal, geïnspireerd op een fabel van De Lafontaine, ontwerp Nico Nagler.
- Foto BN065: Keramisch paneel in een eetzaal, geïnspireerd op een fabel van De Lafontaine, ontwerp Nico Nagler.
- Foto BN066: De wanden van Café de la Paix bestaan uit fotogrammen van M. Ficheroux, de deur is er in uitgespaard.
- Foto BN067: Eén van de gobelins in de Clubroom, vervaardigd door Gisèle van Waterschoot - van de Gracht.
- Foto BN068: Een veelkleurige menu-omslag, ontwerp R. Westra, met één van de menu's van de eerste reis.
- Foto BN069: In de stalen keuken.
- Foto BN070: De hoofdturbines.


- Foto BN071: Eén van de tandwielkasten.
- Foto BN072: De ligging van de machine-installaties onder in het schip.
- Foto BN073: Artists impression van de "Rotterdam" bij nacht.
- Foto BN074: De "Rotterdam".
- Foto BN075: Eén van de twee slingerstabilisatie-vinnen.
- Foto BN076: Een paneel uit de rookzaal toeristenklasse, geïnspireerd op "Lof der Zotheid" van Erasmus,
                        van Herbert Semey.
- Foto BN077: Een paneel uit de rookzaal toeristenklasse, geïnspireerd op "Lof der Zotheid" van Erasmus,
                        van Herbert Semey.
- Foto BN078: Een paneel uit de rookzaal toeristenklasse, geïnspireerd op "Lof der Zotheid" van Erasmus,
                        van Herbert Semey.
- Foto BN079: Wandschildering op linnen voor de Ambassador Room, door H. Hierck.
- Foto BN080: Drie van de acht bronzen beeljes in de vestibule (Miranda, Ariel en Caliban), gemaakt door C. Brinkgreve.


- Foto BN081: Sextant.
- Foto BN082: De radarmast van de "Rotterdam" verheft zich 51,50 meter boven de waterspiegel.
- Foto BN083: In de kolommen van de gyrokompassen is apparatuur voor afstandsbediening (brugvleugels) ingebouwd.
- Foto BN084: De hoofdstuurstand met hand-electrische en volledig automatische stuurinrichting.
- Foto BN085: Pilots console bestaande uit toerentellers, stuurautomaat, koerskompas, roerstand, etc.
- Foto BN086: New York, de eerste bestemming van de "Rotterdam".
- Foto BN087: De eerste "Rotterdam" (1872), werd gebouwd in Ierland.
- Foto BN088: De tweede "Rotterdam" (1886), werd gebouwd in Schotland en in 1895 herdoopt in "Edam" (3300 ton).
- Foto BN089: De derde "Rotterdam", een kijkje in de rooksalon van dit schip uit 1897.
- Foto BN090: De derde "Rotterdam" mat 8800 ton, werd gebouwd in Schotland en kon 1740 passagiers vervoeren.


- Foto BN091: Het hoofdgebouw van de H.A.L. te Rotterdam met de "Nieuw Amsterdam" aan de kop van de kade (1952).
- Foto BN092: De vierde "Rotterdam" (1908) mat 24.000 ton, werd gebouwd in Schotland en kon 3500 passagiers
                        vervoeren.
- Foto BN093: Badkamer voor emigranten in het jaar 1913, de flessen sublimaat, formaline en creoline waren hoog nodig.
- Foto BN094: Ontluizen van passagiers naar Amerika in vroegere tijden. Visitatie? Toen toch minder privacy dan nu!
- Foto BN095: De brandende "Statendam", mei 1940.
- Foto BN096: s.s. "Nieuw Amsterdam", tot augustus 1959 het vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn
                        (36.667 ton, 1938).
- Foto BN097: Het s.s. "Statendam", 24.294 ton.
- Foto BN098: Het s.s. "Maasdam" (zusterschip: s.s. "Ryndam"), 25.015 ton.
- Foto BN099: Het m.s. "Westerdam" (zusterschip: m.s. "Noordam"), 12.194 ton.
- Foto BN100: Technische gegevens van s.s. "Rotterdam".


- Foto BN101: Kapitein C. Bouwman, de eerste gezagvoerder van het schip.
- Foto BN102: En kopie van de "Halve Maen", waarmee de Engelsman Hudson in 1609 van Amsterdam naar
                        Manhattan zeilde.
- Foto BN103: Zo rookt de wereld, decoratie rookzaal eerste klasse, ontwerp E. Schuurman - Henny.
- Foto BN104: Een geëtste, in verschillende metaalplatina's uitgevoerde, bronzen dansvloer (35 m2), ontwerp Eloy en Brom.
- Foto BN105: Paneel met draadplastieken in de Sunroom, ontwerp Teus van den Berg.
- Foto BN106: Het Zonneschip, wandversiering in de Skyroom, ontwerp W. Akkermans.
- Foto BN107: Wandschildering in de Tropic Bar, van V.H. Elenbaas.
- Foto BN108: Clubroom toeristenklasse, architekt J.F. Semey.
- Foto BN109: Hut eerste klasse.
- Foto BN110: Cardroom eerste klasse, architekt C.L.W. Wirtz.


- Foto BN111: Het Ritz-Carlton, decoratieve wand van Cuno van der Steene, mozaïktafels H. op 't Veld, architekt J. Schuil.
- Foto BN112: Op de brug van de "Rotterdam".
- Foto BN113: Het binnenzwembad, archtekt H.A. Maaskant, aluminium versieringen W. van der Weerd.
- Foto BN114: Het sportdek eerste klasse.
- Foto BN115: Het Auditorium (theater- tevens kerkzaal) versiering Dick Elffers, architekt J.A. van Tienhoven.
- Foto BN116: Eetzaal toeristenklasse, architekt, J.A. van Tienhoven.
- Foto BN117: Kinderspeelkamer, decoratie W. Akkermans, arcitekt C.J. Engelen.


Films:
- http://www.youtube.com/watch?v=XREsyEG4KTI
YouTube film van 1,5 minuten: De tewaterlating van de "Rotterdam" in 1958.
- http://www.youtube.com/watch?v=P1EldiXJGIA&feature=related
YouTube film van 3,5 minuten: De afbouw van s.s. "Rotterdam".
- http://www.youtube.com/watch?v=D-3c_VJVOyw
YouTube film van 9,5 minuten: s.s. "Rotterdam", historie.
- http://www.youtube.com/watch?v=OBqfD5zNTpg&NR=1
YouTube film van 11 minuten: De "Volharding I" en de thuiskomst van s.s. "Rotterdam" op 4 augustus 2008.
- http://www.youtube.com/watch?v=oSLbdIe7EPw&NR=1
YouTube film van 4 minuten: s.s. "Nieuw Amsterdam" en s.s. "Rotterdam", Holland - America Line.
- De machine kamer van de "Rotterdam" in vol bedrijf in 1997 (www.kombuispraat.com, BartR & Roel Valbracht):
Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=Y1h0LapJ6R0&context=C31fc60bADOEgsToPDskLpGHKfjKmn06HUqnjU5tF4
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=QYHt_s45gbI&context=C32baa80ADOEgsToPDskLcNml48KIi_wScm-8b_O-m

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- Archief Johan Journée, Pijnacker.
- Website van Ruud Mudde over HAL schepen: http://www.halfansite.nl.
- Schip en Werf, 1956/1958/1959/1960/1964/1970.
- "Schip en Werf, D.S.S. Rotterdam", 1959, Schip en Werf.
- "Bouwnummer 300, s.s. Rotterdam", 1959, tekst F. den Houter, lay-out en tekeningen D. Herlaar,
    uitgeverij C. de Boer jr., Hilversum, uitgegeven door de RDM ter gelegenheid van de oplevering van dit schip.
- http://www.havenkade.nl/passengership/ss_rotterdam.htm.
- http://dirksland.multiply.com.
- http://www.stoomschiprotterdam.nl.
- Minstens 48 pagina's info op Kombuispraat over de "Rotterdam": http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=186.

Terug naar Overzicht