s.s. "Dockyard III" (3), 1946 - 1981, stoomsleepboot.

Foto boven: De sleepboot "Dockyard III" (3), hier achter de sleepboot "Dockyard I" (2) liggend.

Terug naar Overzicht

Scheepswerf: RDM, bouwnummer 228.
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam.
Tonnage: 41,50 brt, 230 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 25,06 m, B = 6,31 m, H = 2,90 m.
Voortstuwing: RDM stoommachine, 500 ipk, 450 apk, snelheid 9,5 kn.
Verdere gegevens: ENI nummer: 2309761. Brandmerk 9761 b Rott, 1956. Meetbrief r 15393, d.d. 21-09-1946, afm. 25,10 x 6,34 x 2,48 m.

Historie:
De "Dockyard III" (3) maakte deel uit van een serie van in totaal acht door de RDM gebouwde schepen. Van deze serie zijn er nog drie schepen overgebleven, namelijk de "Dockyard III" (3) (#228), de "Dockyard V" (#227) en de "Dockyard IX" (#226). Oorspronkelijk zouden deze schepen gebouwd worden voor de havens van Moermansk (Rusland). Echter door de tweede wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf heeft toen besloten de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.
Kiellegging op 11-12-1940, tewaterlating op 13-12-1941 en proefvaart op 16-09-1946. Het casco heeft tijdens WO-II onder water gelegen, het schip werd getroffen door een vliegtuigbom.
In 1946 als "Dockyard V" (3) opgeleverd aan de RDM.
Het schip is gebouwd met een kolengestookte ketel, welke in 1962 is omgebouwd tot oliestook.
In 1980 beëindigde de RDM definitief haar stoomtijdperk met de buiten dienst stelling van haar laatste stoomsleepboten: de Dockyards III, V, VIII en IX.
De "Dockyard III" (3) werd op 21-10-1981 door de RDM aan Stolk's Handelsonderneming uit Hendrik Ido Ambacht verkocht. Het schip ging daar op 16-11-1981 naar toe.
De laatst bekende naam van de "Dockyard III" (3) is "Gebr. Bever" van S. Beltman uit Dordrecht, die het op 25-11-1981 van sloper Stolk kocht. Het schip werd vernoemd naar "Ed en Willem Bever" uit "Het Grote Dierenbos" in het aan het eind van de 60-er jaren populaire tv-kinderkwartiertje "De Fabeltjeskrant".
Het vaartuig was in 2010 nog wel aanwezig, hoewel zij al jarenlang niet meer vaart. Reden is dat er na ruim 50 jaar een financiëel ingrijpende reparatie nodig is, waarvoor nog onvoldoende sponsoren gevonden zijn.

Artikelen:
- Kapitein Slingerland uit de vaart, personeelsblad "De Wekker", juni 1961, blz. 8: PB-1961-06.pdf.
- Hier Dockyard III, over ...!, bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", oktober 1964, blz. 6-7: PB-1964-10.pdf.

Citaten:
- www.beo-news.ch:
... ... Dordrecht, "Gebr. Bever" (ex "Dockyard III").
1941, Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam, SD, a Schl, nun PrivD, jedoch aD, 25 m, Doppel-2ZV, OeF, E: Gebr. Beltman, Dordrecht.
Kurz nach seiner Fertigstellung im Jahre 1941 erlitt der Schlepper im Hafen von Rotterdam einen Bombentreffer und lag hierauf während einer längeren Periode unter Wasser. So kam das Schiff erst 1946 in Fahrt, diente dann aber bis 1981 in Rotterdam als Hafenschlepper. Als "Dockyard III" kam das Schiff 1981 als letzter Dampfschlepper Hollands aus dem Werkverkehr. Seit längerem ist das Schiff jedoch aD und seine Restaurierung erscheint fraglich. ... ...

- www.stoomschipbosman.nl/stolk.htm:
... ... Daarnaast werden in de jaren zestig en zeventig verschillende Dockyard sleepboten van de RDM gesloopt. De "Dockyard III" kwam in 1981 in handen van Stolk om hetzelfde jaar nog te worden doorverkocht aan de Gebr. Beltman te Dordrecht, die het schip herdoopten in "Gebr. Bever". ... ...

Meer foto's:
- Foto 1: De Dokhaven van de RDM met de sleepboten "Dockyard X", "Dockyard III" (3) en "Dockyard I" (2).
- Foto 2: De beschadigde tanker "Mariam" wordt door o.a. de "Dockyard III" (3) in januari 1969 het droogdok ingesleept.
- Foto 3: s.s. "Dockyard III" (3).
- Foto 4: De "Dockyard II" (links) en de "Dockyard III" (rechts) verlenen assistentie aan een schip van de KRL.
- Foto 5: s.s. "Dockyard III" (3) als s.s. "Gebr. Bever".
- Foto 6: s.s. "Dockyard III" (3) als s.s. "Gebr. Bever".
- Foto 7: Van links naar rechts de "Dockyard I" (2), de "Dockyard III" (3) en de "Dockyard X", van achteren gezien.
- Foto 8: s.s. "Dockyard VIII", s.s. "Dockyard IX" en s.s. "Dockyard III" in de Dokhaven van de RDM.
- Foto 9: s.s. "Dockyard III" (3).
- Foto 10: Het s.s. "Dockyard III" (3), op 20 mei 1979 afgemeerd in Maassluis.

- Foto 11: "Dockyard III" machinist P.G. Kramer, zoals in oktober 1964 afgebeeld in het bedrijfsblad
                "Nieuws van de RDM" en bijna 50 jaar later op een affice van het huidige Dokkaffee.
- Foto 12: Een affice van het huidige Dokkaffee (2012) op het voormalige RDM-terrein.
- Foto 13: Afscheid van sleepbootkapitein Slingerland van de "Dockyard III" op 16 juni 1961.
- Foto 14: Kapitein Van Zwol van de "Dockyard III" rond oktober 1964.
- Foto 15: De 17-jarige Chris van der Velden, dekknecht op de "Dockyard III", rond oktober 1964.


Bronnen:
- http://www.dockyard9.nl/historie.html.
- http://www.stoomvaart.nl/site.htm.
- http://www.tugspotters.com/tugs/GEBR.BEVER.htm.
- http://www.stoomschipbosman.nl/stolk.htm.
- Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111, website: http://www.sleepduwvaart.nl/.

Terug naar Overzicht