"Prins Bernhard" Dok 9, 1959 - 1983, drijvend droogdok.

Foto boven: De "Nieuw Amsterdam" en de "Rotterdam" in de "Prins Bernhard" dokken 10 (links) en 9 (rechts).

Terug naar Overzicht

Tonnage: 42.000 ton.
Hoofdafmetingen:

Historie:
De pontons van dit dok werden gebouwd door de Belgische werf Jos Boel & Zn in Temse en de zijkasten door de firma Kloos in Kinderdijk. De inkoopcombinatie Coopra uit Rotterdam was betrokken bij de levering van het staal. Het verslepen van het dok naar de RDM-werf werd gedaan door L. Smit & Co.
Op 1 mei 1959 werd het nieuw-gebouwde 42.000 tons "Prins Bernhard Dok 9" in de Heysehaven van de RDM in gebruik gesteld met het dokken van de "Rotterdam". Het dok is geschikt voor tankers tot 85.000 ton draagvermogen.
Dezelfde maand zou ook het nog grotere 54.000 tons "Prins Bernhard Dok 10" in de Heysehaven arriveren. Men hoefde toen voor het dokken van zeer grote schepen niet meer uit te wijken naar Wilton-Fijenoord, aan de overkant van de Maas in Schiedam.
Het "Prins Bernhard Dok 9" werd 25 jaar later - in 1984 na het faillisement van de RDM - verkocht aan de Koreaanse scheepswerf Deawoo en ging daarna daar door het leven als "Okpo Royal Dock". Okpo is de naam van de plaats in Korea waar de werf Deawoo is gevestigd.

Citaten:
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee:
... ... Al in 1949 werd Dok 8 gekocht en in de Heysehaven gestationeerd. Later volgde Dok 9 (1959) waarvan de pontons werden gebouwd door de Belgische firma Jos Boel en de zijkasten door de firma Kloos. ... ...

Artikelen:
- Prins Bernhard Dok 9 in gebruik, personeelsblad "De Wekker", mei 1959, blz. 1 en 3-4: PB-1959-05.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: "Prins Bernhard Dok 9" onderweg naar haar ligplaats bij de RDM in 1959.
- Foto 2: De "Rotterdam" in het Prins Bernhard Dok 9.
- Foto 3: Z.K.H. Prins Bernhard op weg naar dok 9.
- Foto 4: Z.K.H. Prins Bernhard in het commandohuis van dok 9.
- Foto 5: Een onderonsje van Z.K.H. met de directie van de RDM.
- Foto 6: De "Rotterdam" in Dok 9 (links) en de "Nieuw Amsterdam" in Dok 10 (rechts), een bovenaanzicht van
              de Foto boven.
- Foto 7: Dockyard-kapitein P. 't Hart voor het "Prins Bernhard Dok 9".
- Foto 8: Het latere leven van het "Prins Bernhard Dok 9" als "Okpo Royal Dock" bij Deawoo in Korea.
- Foto 9: Een bovenaanzicht van de Heysehaven met Dok 9 (links) en Dok 10 (rechts).
              Op Dok 10 staan nog de oorspronkelijke kranen, dus zal de foto rond 1959-1960 genomen zijn.
- Foto 10: Vijf van de elf secties van het in aanbouw zijnde dok 9 zijn hier door de RDM reeds aaneengelast.

- Foto 11: Het aanbrengen in 1957 van het betonnen dek op de nieuwe steiger voor de dokken 8 en 9.
- Foto 12: Het nieuwe 52.000 tons dok, in 1958 gereed voor de beproevingen.


Bronnen:
- "Rotterdamsche Droogdok Maatschappij" door Evert van der Schee, 1998, ISBN: 90 732 3516 2.
- "RDM Inzicht", september 1987.
- http://picasaweb.google.com/101010643748698216817/OpaEnOmaTHart#.

Terug naar Overzicht