Bulkcarrier "Transocean Pearl", 1982, revisie hoofdmotoren.

Foto boven: De bulkcarrier "Transocean Pearl" kwam eind 1981 bij de RDM met zware schade aan beide hoofdmotoren.

Terug naar Overzicht

Ingrijpende revisie hoofdmotoren "Transocean Pearl".
De Filippijnse bulkcarrier "Transocean Pearl" (27456 dwt) arriveerde begin november 1981 aan de werf met zware schade aan beide hoofdmotoren. Een zeer ingrijpend karwei, dat in nauwe samenwerking met Stork-Werkspoor werd uitgevoerd.
De aanleiding hiervan was, dat al eerder tijdens het lossen van de lading in één van de Rotterdamse havens Stork, zijnde de fabrikant van de motoren, gevraagd was een gebroken zuiger van één van de hoofdmotoren te vernieuwen. Bij inspectie aan boord bleek uiteindelijk, dat beide hoofdmotoren gedemonteerd dienden te worden, omdat de krukassen niet meer goed waren.
Bij aankomst aan de werf lagen beide motoren reeds gedeeltelijk uit elkaar. Direct daarop volgde demontage. Er werd een toegangsgat gemaakt naar het naast de machinekamer gelegen ruim, waar met behulp van een bok de beide bovenhelften van de motoren werden geplaatst.
Bij controle van de verwijderde krukassen bleek de ene één milimeter en de andere één en een kwart millimeter krom te zijn. Dit is voor de vrij korte en dikke krukassen van de Stork-Werkspoor TM 410 medium speed 12-cilinder motoren vrij veel.
Aangezien in Nederland nergens meer een speciale slijpbank voor dit formaat krukassen aanwezig is, moesten in dit geval de assen naar M.A.N. in Hamburg. Bij inspectie aldaar bleek dat beide krukassen nog net recht geslepen konden worden. Dit betekent vanzelfsprekend ondermaatse lagers, die omdat ze van het voorgespannen type zijn niet eens zo makkelijk verkrijgbaar waren.
Intussen werd hard gewerkt aan de overige motoronderdelen. Componenten zoals zuigers, cilindervoeringen en brandstofpompen werden bij Stork gerepareerd, terwijl het reinigen van de smeerolietanks, het doorspoelen van de leidingsystemen en het regelmatig schoonmaken van de filters bij RDM plaats vond.
Van één van de motoren was bovendien de fundatie eruit geweest, die opnieuw op zogenaamde plastic vulling werd geplaatst.
Na terugkomst van de krukassen konden beide motoren opgebouwd en uitgelijnd worden. Deze ongeveer 3 maanden durende revisie werd afgesloten met een geslaagde proeftocht op zee, zodat ook de rederij heel tevreden was.
(Bron: Nieuws van de RDM, juni 1982)

Omschrijving:
De Filippijnse bulkcarrier "Transocean Pearl" (27456 dwt) arriveerde begin november 1981 aan de werf met zware schade aan beide hoofdmotoren. Een zeer ingrijpend karwei, dat in nauwe samenwerking met Stork-Werkspoor werd uitgevoerd.

Artikelen:
- Ingrijpende revisie hoofdmotoren "Transocean Pearl", Nieuws van de RDM, juni 1982, blz 9: PB-1982-06.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Het naast de machinekamer gelegen ruim bleek een ideale werkruimte.
- Foto 2: Blik van bovenaf in de machinekamer, waar hier twee motorfundaties zichtbaar zijn.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht