Booreiland "Sedco 135D", 1972, reparatie buitengaats.

Foto boven: RDM-ers klaarden een groot karwei voor de Nigeriaanse kust; de "Operatie Sedco" is succesvol verlopen.

Terug naar Overzicht

RDM-ers klaarden groot karwei voor Afrikaanse kust; "Operatie Sedco" succesvol verlopen.
Na een verblijf van ruim een maand in het buitenland streken op 17 maart 1972 29 RDM-ers voldaan en boordevol ervaringen weer neer op Schiphol. Onder leiding van assistent bedrijfsleider B. van 't Hof van onze afdeling Reparatie had de ploeg een omvangrijk reparatie- en verbouwingskarwei uitgevoerd aan het booreiland "Sedco 135D" van de Southeastern Drilling Co., dat zo'n 30 mijl uit de Nigeriaanse kust op lokatie ligt. Het karwei bestond uit twee onderdelen. In de eerste plaats is het booreiland geschikt gemaakt voor het verrichten van boringen in diep water. Ten tweede brachten de RDM-ers versterkingen aan op het horizontale pijpverband ter plaatse van de zogenaamde "trompetstukken" en knooppunten. Het benodigde materiaal was vooraf grotendeels in onze Scheepsbouwwerkplaats pasklaar gemaakt en per vliegtuig en per schip naar Port Harcourt in Nigeria getransporteerd. Onze mensen konden onmiddellijk na aankomst dus aan de slag.
Continu
De duur van de werkzaamheden aan boord was begroot op 30 dagen. Dag en nacht is er gewerkt; twaalf uur op en twaalf uur af. In die 30 dagen werd de lange lijst van werkzaamheden ook inderdaad afgewerkt. Er was zelfs nog tijd voor enkele extra klusjes, zoals de bouw en montage van fundaties voor enkele hulpwerktuigen.
Begonnen werd met het aanbrengen van de diverse voorzieningen, die het eiland geschikt moesten maken voor boringen in diep water. Zo werden acht hydraulische plunjers onder de boorvloer gemonteerd. Deze zorgen ervoor, dat de zeegaande bewegingen van het drijvende eiland de positie van de boorstang niet zullen beinvloeden. Het versterken van het horizontale pijpverband speelde zich letterlijk op een veel lager plan af. Ongeveer drie meter boven de waterspiegel bouwden de RDM-ers provisorische stellingen. Om de "trompetstukken" en knooppunten laste men ringen en zware knieën. De werkzaamheden werden uitvoerd bij een gemiddelde temperatuur van 35 graden.
Parijs
Ontspanning hadden de doorpezende RDM-ers tijdens het karwei in het geheel niet. Aan de wal viel niets te beleven en daarom werd met toestemming van het "thuisfront" besloten de terugreis in Parijs te onderbreken en daar gezamenlijk twee dagen door te brengen. Bij stukjes en beetjes hoorden wij, dat dit uitje bijzonder in de smaak is gevallen. Het was een welverdiende beloning voor een knap stuk werk, dat naar volle tevredenheid van alle betrokkenen z'n beslag heeft gekregen.
(Bron: Nieuws van de RDM, april/mei 1972)

Omschrijving:
Het karwei bestond uit twee onderdelen. In de eerste plaats werd het booreiland geschikt gemaakt voor het verrichten van boringen in diep water. Ten tweede werden versterkingen aangebracht op het horizontale pijpverband ter plaatse van de "trompetstukken" en knooppunten. Het benodigde materiaal was vooraf grotendeels bij de RDM pasklaar gemaakt en per vliegtuig en per schip naar Nigeria getransporteerd.

Citaten:

Artikelen:
- RDM-ers klaarden groot karwei voor Afrikaanse kust; "Operatie Sedco" succesvol verlopen, Nieuws van de RDM,
  april/mei 1972, blz 6-7: PB-1972-04-05.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Een gedeelte van het pijpverband van het eiland en een liftje dat de RDM-ers dagelijks moesten gebruiken.
- Foto 2: De RDM-ers werkten hier zo'n 3 meter boven water.
- Foto 3: De RDM-ers Sparenberg, De Jager en Alonso (v.l.n.r.) in overleg met elkaar.
- Foto 4: Als nijvere mieren klauterenden de RDM-ers over de enorme pijpen.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht