Bulkcarrier m.s. "Gervalla", 1971, zware bodemschade.

Foto boven: Bulkcarrier m.s. "Gervalla" van Gerrards Rederi, Kristiansand, Noorwegen.

Terug naar Overzicht

Tien weken voor reparatie van "Gervalla".
Na een sleepreis van vijf dagen arriveerde de Noorse bulk carrier "Gervalla" van 10.745 brt op 9 maart 1971 bij ons bedrijf voor een flinke reparatie. Ruim een maand daarvoor was het schip aan de Zweedse Zuidkust aan de grond gelopen. Een zware bodemschade was het gevolg. Ruim 1 en de machinekamer kwamen grotendeels onder water te staan.
Nadat ter plaatse een deel van de lading was gelost werd de "Gervalla" naar Malmö getransporteerd alwaar de omvang van de schade globaal werd vastgesteld. In felle concurrentie met een aantal grote werven in binnen- en buitenland slaagde de RDM erin dit forse reparatiekarwei te boeken. Toen het schip in dok 8 aan een grondige inspectie werd onderworpen kon de balans pas definitief worden opgemaakt. Er is een paar honderd ton staal voor nodig om de zwaar gehavende bodem weer in zijn fatsoen te krijgen, terwijl daarnaast de komplete machinekamer grondig onder handen moet worden genomen.
(Bron: Nieuws van de RDM, april 1971)

Omschrijving:
Na een sleepreis van vijf dagen arriveerde de Noorse bulkcarrier "Gervalla" op 9 maart 1971 bij de RDM-werf voor een flinke reparatie. Ruim een maand daarvoor (op 4 februari 1971) was dit schip van 10.745 brt bij de Zweedse Zuidkust aan de grond gelopen.
Een zware bodemschade was het gevolg. Ruim 1 en de machinekamer kwamen grotendeels onder water te staan. Nadat ter plaatse een deel van de lading was gelost werd de "Gervalla" naar Malmö getransporteerd alwaar de omvang van de schade globaal werd vastgesteld. In felle concurrentie met een aantal grote werven in binnen- en buitenland slaagde de RDM erin dit forse reparatiekarwei te boeken.
Toen het schip in dok 8 aan een grondige inspectie werd onderworpen kon de balans pas definitief worden opgemaakt. Er was een paar honderd ton staal voor nodig om de zwaar gehavende bodem weer in zijn fatsoen te krijgen, terwijl daarnaast de komplete machinekamer grondig onder handen moest worden genomen. Tien weken later was de klus door de RDM geklaard.
De bulkcarrier m.s. "Gervalla" voer voor de rederij Gerrards Rederi uit Kristiansand te Noorwegen.

Citaten:

Artikelen:
- Nieuwe opdrachten / Nieuwe opdrachten, Schip en Werf: AR-1971A-S&W.pdf.
- Tien weken voor reparatie van "Gervalla", Nieuws van de RDM, april 1971, blz 7: PB-1971-04.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: Bulkcarrier m.s. "Gervalla" in dok 8.
- Foto 2: Een deel van de zware bodemschade.
- Foto 3: Bulkcarrier m.s. "Gervalla", weer op zee.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.sjohistorie.no.

Terug naar Overzicht