s.s. "Rondo", 1970, ketelproblemen.

Foto boven: De "Rondo" van de VSU op zee .

Terug naar Overzicht

RDM-ers aktief in andere werelddelen.
Afrika: Takoradi
"Boilertrouble" aan boord van het s.s. "Rondo" van de NSU was er oorzaak van, dat op 17 juli 1970 - dus al even geleden — een andere ploeg RDM-ers in het vliegtuig stapte naar Akkra, de hoofdstad van de Afrikaanse staat Ghana. De "Rondo" lag voor anker in de havenstad Takoradi en de avontuurlijke reis die de heren Keemink, Van Velzen en Wigmore in het donker van Akkra naar deze havenplaats hebben gemaakt, zullen zij niet licht vergeten. Het begon al op het vliegveld van Akkra, waar één der koffers op het appel ontbrak. Vervolgens moest vervoer naar Takoradi worden geregeld en men strikte een taxi, waarvan de chauffeur/eigenaar overigens eerst nog naar huis moest om geld te halen voor de benodigde benzine. Na allerlei omzwervingen belandde de taxi tenslotte toch in Takodari, waar het spertijd bleek te zijn. Een politieman kompleet met geweer begeleidde de RDM-ers in de taxi naar een hotel, dat echter bleek volgeboekt. Een Libanees, die toevallig van de moeilijkheden hoorde, bood de RDM-ers tenslotte onderdak aan voor de nacht. Tegenslagen De volgende morgen begonnen de RDM-ers onmiddellijk aan de reparatie van de gehavende ketel. Nadat men goed en wel begonnen was bezweek de tweede ketel eveneens, terwijl tot overmaat van ramp later ook het noodaggregaat verdere diensten staakte zodat het met de stroomvoorziening aan boord maar minnetjes was gesteld. Niettemin slaagden de RDM-ers erin de ketels te repareren en op de 24e juli 's avonds was het karwei geklaard. De volgende dag vertrok de Rondo uit Takoradi met bestemming Freetown in Sierra Leone, waar de RDM-ers van boord zouden gaan. Omdat het schip wat vertraging had opgelopen, misten de RDM-ers het vliegtuig naar Amsterdam. Er zat dus niets anders op dan te wachten op de volgende reisgelegenheid, die zich pas twee dagen later voordeed. Gedurende deze twee dagen hebben de heren wat rondgekeken in Freetown en omgeving en op de 30e juli arriveerden zij in Rotterdam. Ondanks de verschillende tegenslagen werd het karwei tot volle tevredenheid van de NSU uitgevoerd, getuige een leuk aandenken dat de RDM-ers hier op de werf naderhand van een vertegenwoordiger van de rederij hebben ontvangen.
(Bron: Nieuws van de RDM, november 1970)

Omschrijving:
"Boilertrouble" aan boord van het s.s. "Rondo" van de NSU was er oorzaak van, dat op 17 juli 1970 een ploeg RDM-ers in het vliegtuig stapte naar Ghana. Ze begonnen onmiddellijk aan de reparatie van de gehavende ketel, maar de tweede ketel bezweek eveneens, terwijl tot overmaat van ramp later ook het noodaggregaat verdere diensten staakte zodat het met de stroomvoorziening aan boord maar minnetjes was gesteld. Niettemin slaagden de RDM-ers erin de ketels te repareren en op de 24e juli 's avonds was het karwei geklaard.

Citaten:

Artikelen:
- RDM-ers aktief in andere werelddelen; Afrika: Takoradi, bedrijfsblad Nieuws van de RDM, november 1970, blz. 12-13:
  PB-1970-11.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: De heren Keemink (links) en Van Velzen aan boord van de Rondo op weg naar Freetown.
- Foto 2: De crewboy maakt een "prakje" klaar.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht