Kraanponton "Atlas", 1969, zeeklaar maken.

Foto boven: De "Atlas" vertrok naar het Verre Oosten met de sleepboten "Martha Theriot" en "Eliska Theriot" aan boord.

Terug naar Overzicht

Bij de voorplaat van Nieuws van de RDM.
Het kraanponton Atlas is van de RDM naar het Verre Oosten vertrokken met aan dek de sleepboten "Martha Theriot" en "Eliska Theriot". Om beide slepers aan boord te kunnen hijsen moesten kabels om de schepen worden gelegd, hetgeen in dok 1 gebeurde. Voor dit karweitje waren beide sleepboten tegelijk in dok 1 gezet; iets wat we niet elke dag op de werf kunnen zien gebeuren.
(Bron: Nieuws van de RDM, augustus 1969)

De "Atlas" vertrok naar het Verre Oosten.
Het kraanponton "Atlas", destijds op ons bedrijf gebouwd in opdracht van de Amerikaanse maatschappij Brown & Root, is op 25 juli 1969 van de RDM vertrokken met bestemming Okinawa (Japan). Gedurende een half jaar zal de "Atlas" daar offshore-werkzaamheden uitvoeren.
Met het oog op de lange sleepreis, die ongeveer 2 1/2 maand in beslag zal nemen, moesten op de "Atlas" verschillende voorzieningen worden getroffen. RDM-ers hebben het kraanponton met assistentie van personeel van Brown & Root in onze oostelijke dokhaven zeeklaar gemaakt. Interessant is het te vermelden, dat de "Atlas" gedurende de zeereis twee zeeslepers aan dek meevoert. Deze slepers, de "Martha Theriot" en de "Eliska Theriot" van de Amerikaanse maatschappij Nolty J. Theriot Inc. te New Orleans, zullen de "Atlas" tijdens haar werkzaamheden in het Verre Oosten assisteren.
Vanzelfsprekend konden beide sleepboten niet zonder meer bovendeks worden meegevoerd. In onze scheepsbouwwerkplaats waren twee speciale "zadels" vervaardigd, welke op het dek van de "Atlas" werden gemonteerd. Nadat de "Atlas" op donderdag 17 juli de sleepboten stuk voor stuk als een veertje met haar eigen kraan (maximum hefvermogen 500 ton) in de daarvoor bestemde "zadels" had geplaatst, brachten onze mensen nog een groot aantal zware sjorringen en versterkingen aan.
Op vrijdag 25 juli 1969 werd het sein voor vertrek gegeven. Getrokken door de sleepboot "Rode Zee" van Smit & Co's Internationale Sleepdienst verliet de "Atlas" de RDM en het zal alles bij elkaar wel een klein jaar duren, alvorens de "Atlas" weer in Nederlandse wateren zal kunnen worden gesignaleerd.
(Bron: Nieuws van de RDM, augustus 1969)

Omschrijving:
Het kraanponton "Atlas", destijds bij de RDM gebouwd in opdracht van de Amerikaanse maatschappij Brown & Root, is op 25 juli 1969 van de RDM vertrokken met bestemming Okinawa (Japan). Gedurende een half jaar zal de "Atlas" daar offshore-werkzaamheden uitvoeren.
Met het oog op de lange sleepreis, die ongeveer 2 1/2 maand in beslag zal nemen, moesten op de "Atlas" verschillende voorzieningen worden getroffen. RDM-ers hebben het kraanponton met assistentie van personeel van Brown & Root in onze oostelijke dokhaven zeeklaar gemaakt.
Interessant is het te vermelden, dat de "Atlas" gedurende de zeereis twee zeeslepers aan dek meevoert, die haar tijdens haar werkzaamheden in het Verre Oosten assisteren.

Citaten:

Artikelen:
- Voorplaat, bedrijfsblad Nieuws van de RDM, augustus 1969, blz. 1: PB-1969-08.pdf.
- De "Atlas" vertrok naar het Verre Oosten, bedrijfsblad Nieuws van de RDM, augustus 1969, blz. 10: PB-1969-08.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: De "Rode Zee" met haar spectaculaire sleep op de rivier.
- Foto 2: Het kraanpontonn vertrok naar het Verre Oosten met de sleepboten "Martha Theriot" en "Eliska Theriot"
              aan boord.
- Foto 3: De "Martha Theriot" in een van de zadels vervaardigd door RDM-ers in de Scheepsbouwwerkplaats.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht