Vrachtschip "Nano", 1969, aanvaring.

Foto boven: Het Griekse vrachtschip "Nano" liep bij een aanvaring in januari 1969 kopschade en averij aan het
                      achterschip op.

Terug naar Overzicht

Veel werk aan de winkel voor de reparatie afdeling.
Aan de korte periode van betrekkelijke rust in onze reparatie-afdeling - een verschijnsel dat zich jaarlijks rond de kerstdagen en de jaarwisseling voordoet - is in het begin van het nieuwe jaar abrupt een einde gekomen. Behalve vele opdrachten van klein kaliber, boekte de afdeling enkele omvangrijke reparatiekarweien. Door deze plotselinge opleving is de hele afdeling dus al vroeg in het jaar op volle toeren gaan draaien.
De komst van het Schotse vrachtschip "Bencruachan", een hardloper van 12.000 brt, op 11 januari 1969 vormde min of meer het voorspel. Bij het afmeren in de Engelse haven Middlesborough had het fraaie schip een flinke kopschade opgelopen, welke door een ploeg RDM-ers binnen acht dagen in dok 9 werd hersteld. Dag en nacht is men voor deze reparatie, waarbij in totaal twintig ton nieuw staal werd verwerkt, in touw geweest. Zoals overeengekomen kon het schip op maandag 20 januari weer volledig hersteld zee kiezen.
Een zware aanvaring tussen het Amerikaanse containerschip "Houston" (14.671 brt) en de Griekse tanker "Mariam" (12.951 brt) op donderdag 9 januari in de monding van de Theems, zorgde opnieuw voor handenvol werk. Het eerstgenoemde schip, zo werd kort daarop bekend, zou door de RDM worden gerepareerd.
Zo kwam de "Houston" op 14 januari met een gapend gat in de boeg naar de werf, nadat het in de Beatrixhaven haar lading had gelost. De "Mariam" die er met een volledig gekraakte voorsteven veel slechter was afgekomen, had ook koers gezet naar Hoek van Holland en meerde met een lading olie af in de Botlek. Op het moment dat wij dit schreven (15 januari) was de kans groot dat ook dit schip door ons zou worden hersteld. De deerlijk gehavende "Mariam" zou van een nieuwe kop voorzien moeten worden; een karwei van minstens enkele weken.
Alsof dit alles nog niet genoeg was, boekte de afdeling nog een reparatieboot, die behalve kopschade tevens averij had opgelopen aan het achterschip. Het was de Griekse vrachtvaarder "Nano" van 1391 brt, toevalligerwijs het duizendste schip dat Rotterdam in het nieuwe jaar aandeed. De schade was het gevolg van een aanvaring ter hoogte van Terschelling. Volgens een ruwe schatting zal de reparatie van de "Nano" ongeveer twee weken in beslag nemen.
(Bron: Nieuws van de RDM, januari 1969)

Omschrijving:
Op 12 januari 1969 kwamen op 15 mijl ten Zuiden van lichtschip "Texel" de Griekse vrachtvaarder "Nano" (Reder: Meandros Sg Co Ltd, Piraeus, Griekenland, bouwjaar als Noorse "Bismillah": 1950, 1391 brt) en de Duitse "Capella" met elkaar in aanvaring. De sleepboot "Simson" vertrok uit IJmuiden, om indien nodig assistentie te verlenen. Beide schepen wisten echter op eigen kracht de reis te vervolgen.
De "Nano" had, behalve kopschade, tevens averij aan het achterschip opgelopen. De reparatie bij de RDM nam ongeveer twee weken in beslag.

Citaten:

Artikelen:
- Veel werk aan de winkel voor de reparatie afdeling, bedrijfsblad Nieuws van de RDM, januari 1969, blz. 8-9:
  PB-1969-01.pdf.

Meer foto's:

Meer foto's:
- Foto 1: De Griekse vrachtvaarder "Nano", hier voor 1968 als de Noorse "Bismillah".

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=2142&sid=1a7366dcdb86363d9e0b4c294da75cf9&start=3200
  (Jos Komen en Ruud).

Terug naar Overzicht