Kraanponton "Atlas", 1966, 500 tons draaikraan.

Foto boven: Kraanponton "Atlas" ontdaan van de bok, nu voorzien van een kraan met een hefvermogen van 500 ton.

Terug naar Overzicht

De "Atlas" van Brown & Root - Heerema (RDM-bouwnummer 316) zou gebouwd worden als een kraanbak met een roterende kraan, maar werd door problemen (als een noodgreep) eerst met een A-frame afgebouwd en opgeleverd.

Omschrijving:
Op de Foto boven is te zien hoe het kraanponton "Atlas" er uit zag toen het voor de tweede maal van de RDM-werf vertrok. Ontdaan van de bok die er oorspronkelijk op gemonteerd was, nu voorzien van een kraan met een hefvermogen van 500 ton.
De "Atlas" heeft, op zondag 27 maart 1966, de RDM een beetje met stille trom verlaten voor werkzaamheden op het Engelse deel van het continentale plat bij Yarmouth.

Citaten:
- www.kombuispraat.com, Louis Holleman, 12-03-2013:
... ... Over de "Atlas" weet ik ook nog wel een leuke. Was die trouwens niet, net als de "Hercules", "BAR 279" en "Hugh W. Gordon" bij de RDM gebouwd?
De "Atlas" zou een revolving crane krijgen, zoals hier op de foto is afgebeeld. Die zou (uiteraard) in de USA vervaardigd worden, ik meen door American Hoist, terwijl intussen de RDM de "Atlas" ging bouwen. Toen de kraan klaar was moest ie verscheept worden naar Rotjeknor en het ding werd in delen op een trein naar een vertrekhaven getransporteerd. Helaas kreeg die trein een ongelukkie onderweg en toen lag de kraan in min of meer onbruikbare onderdelen langs het spoor. Tja, B&R had natuurlijk voor die "Atlas" al contracten binnen, dus wat nou? Toen hebben ze maar een soort van drijvende bok van het ding gemaakt, hij kreeg een A-frame om zoveel ton te kunnen tillen. Daar zijn toen een paar klussen mee gedaan, maar het bleek al rap dat een dergelijke constructie in de Noordzee niet optimaal werkte. Uiteindelijk is de "Atlas" dus toch met zijn revolving crane uitgerust.
Was het trouwens niet IHC Gusto, die een licentie van American Hoist had? Hier de "Atlas" met zijn eerste uitrusting, daar ging het ook al niet helemaal goed:
zie Foto 1. Jaja, de jaren '60 en '70 waren een harde leerschool voor de Amerikaanse offshore. ... ...

Artikelen:
- "Atlas" vertrokken, bedrijfsblad "Nieuws van de RDM", april 1966, blz. 1-2: PB-1966-04.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: De nieuwe "Atlas".
- Foto 2: De oorspronkelijke "Atlas", met een Conoco-last in de kraan; het ging kennelijk niet helemaal goed.
- Foto 3: De "Atlas" onderging een gedaanteverandering.
- Foto 4: De "Atlas", op 3 april 1966 gefotografeerd.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.

Terug naar Overzicht