Passagiersschip m.s. "Willem Ruys", 1949, dokbeurt.

Foto boven: Het passagiersschip m.s. "Willem Ruys" van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.

Terug naar Overzicht

Het schip was in 1938 door de RL besteld bij scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) in Vlissingen en kreeg daarbij bouwnummer 214. Onder dit bouwnummer - een naam was nog niet bekend - werd op 25 januari 1939 de kiel gelegd. Als gevolg van de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse materiaalschaarste kon het schip niet worden afgebouwd en heeft het zeven en een half jaar op de helling in de Vlissingse binnenstad gestaan. Pas op 1 juli 1946 werd het schip gedoopt en daarna te water gelaten.
Het kreeg de naam Willem Ruys, naar de in de oorlog door de Duitsers gefusilleerde Lloyd-directeur Willem Ruys (1894-1942). Tegelijk verkreeg de RL het predicaat Koninklijk.
Op 28 september 1947 verliet het schip de werf voor de eerste proeftocht, waarna het aan de Lloydkade in Rotterdam werd afgemeerd voor de laatste afbouwwerkzaamheden. De eerste reis begon op 2 december 1947. Het schip was 192 meter lang, 25 meter breed, een diepgang van 8,9 meter en had een volume van 21.110 brt en kon 840 passagiers en 60 bemanningsleden meenemen.

Omschrijving:
Van 29 januari tot 3 februari 1949 werd de eerste dokking van het passagiersschip m.s. "Willem Ruys" in het grote Prins Bernhard Dok 8 van de RDM uitgevoerd. Ze was het eerste schip dat in dit dok een dokbeurt kreeg.
Voor dit droogdok, zie pagina RDM-DD-08.html van deze website.

Citaten:
- Krantenartikel:
... ... Bij het binnenvaren van de haven van Singapore werd de schroef van de "Willem Ruys", het vlaggeschip van de Rotterdamsche Lloyd, beschadigd. Deze beschadiging, voor het oog nauwelijks waarneembaar, veroorzaakte een enorme trilling, zodat het schip vaart moest minderen. Zaterdag is het schip, dat 193 m lang, 25 m breed en 17½ m hoog is, door 6 sleepbootjes naar het nieuwe 32000 tons dok van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij gesleept om in dit grootste dok van Nederland van schroef te wisselen. Het dok is 208 m lang, 47 m breed en 20 m hoog en kan de "Willem Ruys" dus gemakkelijk opnemen. ... ...

Artikelen:
- De "Willem Ruys" in ons grote dok, personeelsblad "De Wekker", februari 1949, blz. 2: PB-1949-02.pdf.

Meer foto's:
- Foto 1: De "Willem Ruys", als eerste schip in nieuwe 32.000 tons Prins Bernhard Dok 8 in 1949.
- Foto 2: Motorpassagiersschip "Willem Ruys" in het 32.000 tons Prins Bernhard Dok 8, een advertentie van de RDM.
- Foto 3: Motorpassagiersschip "Willem Ruys" en de RDM sleepboot "Dockyard V", een foto uit een filmpje.
- Foto 4: De "Willem Ruys" passeert de "Waterman" op weg van Nederlands Indië naar Nederland, eind 1948.
              Ze is tevens op weg naar haar eerste dokking bij de RDM in januari 1949.
- Foto 5: De "Willem Ruys" passeert de "Waterman" op weg van Nederlands Indië naar Nederland, eind 1948.
- Foto 6: De "Willem Ruys" vaart het 32000 tons droogdok in voor o.a. een schroefwisseling (zie citaat krantenartikel).
- Foto 7: De vernieuwing van de bakboord schroef van de "Willem Ruys".
- Foto 8: De vernieuwing van de bakboord schroef van de "Willem Ruys".
- Foto 9: De vernieuwing van de stuurboord schroef van de "Willem Ruys".
- Foto 10: De vernieuwing van de stuurboord schroef van de "Willem Ruys".

- Foto 11: De "Willem Ruys" wordt naar de RDM-werf gesleept in december 1949.
- Foto 12: De "Willem Ruys" in dok.


Films:
- http://www.youtube.com/watch?v=7sE535luYrQ (1'34")
Een nieuw dok voor de RDM in juni 1948 en de dokking van de "Willem Ruys" daarin in januari 1949.

Bronnen:
- Artikelen hierboven.
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ruys_(schip).
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ruys_(reder).
- Theo van Leeuwen, Melissant.
- http://www.krlmuseum.nl/.

Terug naar Overzicht